"Tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar." Så beskrev Malin Stehn vad hon fick se när hon klev in i klädkedjornas butiker för att köpa kläder åt sin nioåriga dotter.
Efteråt gick hon in på Facebook och skrev ett inlägg på Lindex sida, där hon ifrågasatte utbudet. Inlägget spreds snabbt över nätet och flera tusentals människor, från Sverige och andra länder, kommenterade eller "gillade" det. Många höll med Malin Stehn i hennes kritik av de "vuxna" barnkläderna.
- De är alltför utmanande och lämpar sig säkert bättre bland de i övre tonåren. Hade de inte funnits hade man sluppit den diskussionen med sina barn i butiken, säger Malin Stehn till SVT Sydnytt.
Lindex valde att svara på debatten på sin Facebooksida:
"Vår ambition är att erbjuda ett sortiment som tilltalar många kunder på de marknader där vi befinner oss. Kunderna väljer själva vad de tycker om i vårt sortiment både från mode- och bassortimentet."