Tv-kunder blåsta på tusentals kronor

Tv-kunder blåsta på tusentals kronor

Tv-skärmarna som kostade mellan tio-tjugotusen kronor kom aldrig, och inte har pengarna betalats tillbaka. Tjugo kunder är drabbade efter att ha handlat via nätet.

Susanne Ståhl Publicerad: 17 Okt, 2007
Läs senare
Kunderna hoppades kunna göra en bra affär, men riskerar nu att varken få pengar eller tv-skärmar. Det handlar om skärmar i lcd och plasma från Sharp och Samsung. De handlade via ett svenskt företag, Nordic Electronics, som förmedlar varor från europeiska företag. Mot en förmedlingsavgift sköter Nordic Electronics affären åt kunderna, men säljer alltså inga varor själv. Istället kommer varorna från utländska företag, men det har inte alla kunder förstått.
Ett av dessa företag, franska Mondial Discount, skötte till en början sina leveranser, men i slutet av sommaren slutade företaget plötsligt att skicka de beställda varorna. De flesta kunder valde då att avbeställa köpet och borde enligt lag ha fått sina pengar tillbaka senast inom 30 dagar. Nu har det gått två månader och mer, och ännu har inga pengar kommit.
    Frågan är vems ansvaret är? Nordic Electronics som förmedlar kundernas pengar och administrerat köpet, eller Mondial Discount, som fått pengarna utan att skicka varor? Beroende på hur man tolkar konsumentköplagen blir svaren olika.
– Vi är självfallet helt ansvariga för att vår tjänst lever upp till alla lagar och regler och alla som har avbeställt har fått tillbaka förmedlingsavgiften från oss, säger Lauri Löfveblad, som driver Nordic Electronics tillsammans med en kompanjon.
Något mer än förmedlingsavgiften på fem procent av priset anser sig inte Nordic Electronics ha skyldighet eller möjlighet att betala tillbaka. Eftersom företaget inte säljer utan bara förmedlar varor, är det inte återbetalningsskyldigt, hävdar Lauri Löfveblad.
– Kunderna som vi förmedlat till är självfallet ganska arga, några tycker att vi har ett solidariskt ansvar. Men vi kan inte lägga ut pengar som vi aldrig har fått.
– Vi har sagt upp samarbetet med Mondial discount och håller på att ta fram en stämningsansökan. De är skyldiga att betala tillbaka pengarna enligt både svensk, fransk och EG-lag. Vi är verkligen ledsna att det här företaget inte har levt upp till sina åtaganden, fortsätter Lauri Löfveblad.
    På Konsument Europa, som fått ta emot ett tiotal anmälningar mot Nordic Electronics och Mondial Discount, anser jurist Johan Rydberg att Nordic Electronics visst har ett ansvar. Det finns visserligen ett undantag i konsumentköplagen när en näringsidkare förmedlare ett köp från en annan näringsidkare, men eftersom kunderna inte kunnat se vilket land eller vilket företag varan förmedlats från har de inte kunnat förutse riskerna, menar Johan Rydberg.
– Genom att Nordic Electronics inte har varit fullständigt tydliga har konsumenterna haft anledning att tro att de varit bättre skyddade än vad de varit, säger Johan Rydberg.
Hans uppfattning är att Nordic Electronics visserligen gjort sitt bästa för att ligga på Mondial Discount, men att ärendena bör prövas i Allmänna Reklamationsnämnden för att fastställa vem som är betalningsskyldig.
– Vi tycker inte att konsumenterna ska bli lidande på grund av det här, så även om vi tycker att Nordic Electronics ska sköta återbetalningen, kommer vi samtidigt att skicka ner ärendet till vårt systerkontor i Frankrike och se om de kan påverka Mondial Discount, säger Johan Rydberg.
    Allmänna Reklamationsnämnden har hittills tagit emot en anmälan mot Nordic Electronics.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa valet för semestern - tufft test av resväskor

Handtag som går av och hjul som går sönder – en trasig resväska kan verkligen förstöra semesterstämningen. Testfakta har testat 9 olika modeller av mellanstora resväskor och resultatet överraskar. Bäst i test blir Rusta, som också är en av testets billigaste resväskor.

Laboratorietest

Bubblare vinner över färdig cola

Sockerfri colaläsk är den absolut vanligaste typen av läsk i Sverige, över 341 miljoner liter såldes förra året. Testfakta har genomfört ett stort smaktest av sju olika sorters färdigköpt sockerfri colaläsk och en hemmakolsyrad, och resultatet överraskade.

Laboratorietest

En pergola för alla väder

En pergola ska klara av både sol, regn, snö och vind och pryda sin plats i trädgården under många år – men alla gör det inte lika bra. I Testfaktas stenhårda laboratorietest vinner Pergolux slitagetåliga modell tack vare en stabil konstruktion.

Laboratorietest

Dyrt plut för fyllig trut – med vissa risker

Många vill maxa plutet på läpparna och då är lip plumpers ett mindre invasivt sätt än fillers. Men hur fungerar de, och kan de vara skadliga? Flera produkter innehåller också allergena ämnen utan att det redovisas på förpackningen, något som kan ge livslång kontaktallergi.

Laboratorietest

Vassast i trädgården - 8 sekatörer i test

Oavsett om du är proffs i parken eller hobbyodlare hemma så är sekatören ett av trädgårdens viktigaste verktyg. Men kvalitetsverktyg kostar ofta en hel del, och de bästa sekatörerna ligger högre i pris än genomsnittet. Vinnaren i Testfaktas laboratorietest av sekatörer blir Fiskars som har utmärkt skärprestanda och är mycket ergonomisk för många timmar i trädgårdslandet.

Allergena parfymämnen

Parfymämnen är bland de vanligaste orsakerna till kontaktallergi. EU har identifierat 26 allergena parfymämnen som måste anges i kosmetiska produkter om de förekommer över viss halt.

Laboratorietest

Så många lingon är det i burken

Rårörda lingon är precis vad namnet antyder – färska lingon som varsamt blandats med socker, utan tillsatser och utan uppvärmning. Men hur står sig butikernas burkar mot den traditionella metoden? Är det verkligen rårörda lingon, eller snarare vanlig sylt? Testfaktas test avslöjar stora skillnader mellan olika fabrikat
Laboratorietest

Te i påse – stora skillnader i kvalitet och pris

Svart te har högre koffeinhalt än många andra teer, och den uppiggande effekten är en av anledningarna till att det gör sig extra bra på morgonen. Men se till att välja rätt – det är stor skillnad på både smak och kvalitet, och priset varierar enormt.

Laboratorietest

Bästa bindan innehåller också mycket förnybart material

Tunn, torr och läckagefri ­är målet när tillverkarna utvecklar bindor. Men det är stora skillnader i prestanda mellan olika fabrikat visar Testfaktas stora laboratorietest av sanitetsbindor på den svenska marknaden. Flera av bindorna innehåller också stora mängder fossilbaserat material, trots att alternativ finns.

Håll dig på fötterna i vinter

När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.