Sedan 2017 genomför Testfakta tillsammans med NAF (Norska Automobilförbundet) årliga tester av elcyklar på det ackrediterade laboratoriet Velotech i Tyskland.
Laboratorietester ger värdefull information om elcyklarnas prestanda och kvalitet. Men en aspekt saknas i labbtesterna: hur cyklarna presterar över tid. En bra elcykel kostar flera tiotusentals kronor vilket är en ordentlig investering för de flesta. Därför bör den givetvis även hålla i många år (för att öka sina möjligheter att få behålla den kan man göra som vi och installera spårning från BikeFinder på cykeln). Även när nya modeller dyker upp ger långtidstest en bra indikation över varumärket i sin helhet.
Med detta i åtanke har Testfakta startat ett nytt program för långtidstestning av elcyklar. Medarbetare från Testfakta kommer under 3 månader eller ca 1 000 km utvärdera cyklarna vid dagligt bruk.
Utvärderingen inkluderar cyklarnas egenskaper och förarnas bedömda upplevelser enligt ett standardiserat protokoll. Efter avslutad testperiod sammanställs alla resultat och publiceras hos Testfakta (testfakta.se).
Testprotokoll:
Iakttagelser under och efter slutfört test.
- Funktionen av växlar
- Funktionen vid byte av motorsupport
- Funktion av bromsar
- Displayens funktion
- Oljud
- Rost, Kvalitetskänsla, Stabilitet
- Komfort på olika underlag, grus, kullersten, asphalt
- Slitage samt eventuella skador
- Utrustning; bagagehållare, ljus, ringklocka, lås, packband annat
- Vikt i samband med att baxa in i hissen och lastning av packning
- Motorsupport; acceleration, känsla av mekaniskt motstånd efter 25 km/h, start i uppförsbacke, maxhastighet
- Batteriladdning, ur- och påmontering
Därför behövs långtidstester
Ett par exempel som kan belysa varför tester som detta behövs: en av våra medarbetare ville här om året prova om elcyklar var någonting för honom. På kontoret stod en Yosemite elcykel från laboratorietestet 2019 som ingen hade använt på över två år.
Han kopplade in laddaren och lät den stå över natten. Ingenting hände. Batteriet var helt enkelt dött. Men hans son gjorde lite research på internet och hittade en lösning hos Batteridoktorn.se. De öppnade batteriet, kopplade om det, och lyckades på så sätt starta om cykeln. Tydligen var batteriet fabriksinställt för en livslängd på två år!
Utan intensiv research och ett ovanligt ingrepp hade en elcykel för 9 000 kronor varit oanvändbar – trots att den var så gott som oanvänd.
Ett batteri var fabriksinställt på att sluta fungera efter två år.
En annan elcykel som hamnade på vår redaktion var en Winora Yukatan8 från vårt elcykeltest 2021. Efter motsvarande ca 70 km på laboratoriet provade samma medarbetare den i några månader. Cirkapriset för cykeln var 23 000 kr och redan efter drygt 700 km fick den irriterande problem med växlarna, så att han behövde byta både främre och bakre drev.
Hans mekaniker anmärkte att det var synnerligen dåliga delar som fabriken hade använt.
Drev som tidigt behövde bytas.
Båda dessa exempel är problem som är svåra att upptäcka när vi testar elcyklar i laboratorium. Därför tror vi att våra långtidstester kommer att bli ett värdefullt komplement till vår redan väl utvecklade testverksamhet.
Håll utkik här på testfakta.se efter uppdateringar i vårt långtidstest!