Snart 500 000 elcyklar - men bromsarna fortfarande frågetecken

Snart 500 000 elcyklar - men bromsarna fortfarande frågetecken

Cykel på testrigg - Foto Stefan Ernst
Cykelns köregenskaper testas av specialister - Foto Stefan Ernst
Användarpanelen testar bland annat stötdämpning och ergonomi- Foto Stefan Ernst
Cyklarna vägs var för sig – Foto Klaus Hahn
Testledaren monterar cykeln på testrigg - Foto Klaus Hahn
Cykeln fast förankrad inför räckviddstest - Foto Klaus Hahn
För test av räckvidden datorstyrs pedalen och batteriet är kopplad till mätinstrument - Foto Klaus Hahn
Testriggen för bromstestet - Foto Klaus Hahn
Testriggen för bromstestet - Foto Klaus Hahn
Bromshandtaget fjärrstyrs av datorn - Foto Klaus Hahn
Vattenbesprutning simulerar test av bromsarna vid vått underlag - Foto Klaus Hahn
Test av bakre bromsarna - Foto Klaus Hahn
Laboratorietest

Elcykel-boomen fortsätter även i år. Trots leveransproblem är var femte nyinköpt cykel eldriven. Enligt branschens beräkningar finns det snart 500 000 elcyklar i Sverige.

Laboratorietest
Håkan Lövström Publicerad: 7 Jun, 2022
Läs senare

Testfakta genomför årligen ett jämförande test av elcyklar i samarbete med NAF (Norges Automobil-Forbund). Testet utförs av det auktoriserade laboratoriet Velotech i Schweinfurt, Tyskland. Årets test visar att räckvidden med fullt påslag av elmotorn ökat med 20 - 40 procent jämfört med tidigare år.

Till exempel så klarade testvinnaren 2018 23 kilometer med högst motorsupport. I årets test är det Birk E-One som klarar räckvidden bäst med 33,3 kilometer. Sämst räckvidd i år har Batavus, Buddy Bike och Cube med knappt 22 km, vilket fortfarande är bättre än tvåan i testet från 2018.

- Jag kan inte peka på någon enskild anledning till att flera cyklar nu uppvisar mycket bättre resultat, säger Marco Brust, testledare på Velotech. Men vi kan se att flera tillverkare finslipar detaljer på ett sätt man inte gjorde när konkurrensen inte var lika hård.

[PDF]

Det är en balansgång mellan att få bättre räckvidd men ändå behålla så mycket som möjligt av supportfaktorn.
 - Branschens erfarenhet säger att cirka 80% av cyklisterna i princip alltid kör på den trögaste växeln och med högst motorsupport, berättar Marco Brust

Det motsatta exemplet är testvinnaren Merida som har en låg supportfaktor. På plan yta, med minsta motorsupport har den bäst räckvidd på hela 178 km. Ett bra resultat men kör du i kuperad terräng får du inte mycket hjälp när det går uppför. Fitnord är den cykel som har minst räckvidd men den ger också mest motorsupport.

I årets test uppmärksammar vi också vidareutvecklingar i design. Vi ser fler specialramar där batteriet är inbyggt i ramen, smarta funktioner för lysen och bagage och bra lösningar för att justera höjden på sadeln. Fler cyklar har även bättre stötdämpning.

Något som inte visar på några större skillnader i utvecklingen är bromsarna och batteriet.
- En mycket viktig del på en elcykel är förstås batteriet som oftast bara följer med den cykel du valt utan att du på något sätt kan påverka det, säger Marco Brust.

Just hantering av batterierna är också något som konsumenterna själva ska var noga med. Enligt Marco Brust ska elcykelns batterier aldrig laddas upp till 100% eftersom det sliter så hårt på battericellerna. Och på samma sätt är det med att aldrig låta dem ladda ur helt. Battericellerna mår bäst av att ha det lugnt och inte stressas för mycket åt något håll.

När det kommer till bromsarna ser vi fortfarande ett behov av förbättring. Bromsarna är särskilt viktiga för en elcykel som går både snabbare och väger mer än en vanlig cykel.

Cykeln med klart bäst bromsverkan var Birk som uppmätte 469 N samt 483 N på fram- och bakhjulet vid torra bromsar. Det ska jämföras med 316 N respektive 82 N för den sämsta cykeln i bromstestet (Ecoride). På vått underlag var skillnaderna mindre. Anledningen till det dåliga resultatet på bakhjulet för Ecoride är att tillverkaren har valt att använda sig av en pedalbroms.

Det är viktigt att prova sig fram beroende på hur du vill använda cykeln. Vilken ramhöjd och maxvikt du behöver och framför allt hur det känns att sitta på och testköra. För den som gillar att cykla fort är det viktigt att det mekaniska motståndet är lågt, det vill säga att du kan cykla relativt obehindrad även när motorsupporten har stängts av vid 25 km/h.

Liten Elcykelordlista:

Motorsupport = Den kraften som motorn levererar till bakhjulet.

Supportfaktor = Hur stor del av den totala effekten på bakhjulet som elmotorn ger. tex. Om du själv trampar med en effekt av 100 W och din elmotor har en supportfaktor på 2 så kommer motorn leverera 200 W utöver dina 100 W. Om du i stället har en supportfaktor på 0,5 så ger motorn endast 50 W när du trampar med dina 100 W. Supportfaktorn kan normalt variera på en modern elcykel och du kan välja hur mycket hjälp du vill ha från motorn. Den supportfaktor som vi anger i tabellen är den maximala supportfaktorn som du kan få.

Mekaniskt motstånd = Alla rörliga delar bidrar med friktion vilket omvandlas till värme i slutändan och minskar effekten i systemet. När du trampar på din cykel så levererar dina benmuskler en viss effekt eller kraft. En del av den effekten försvinner i form av friktion innan den når bakhjulet på cykeln. I våra mätningar levererar vi 100 W på tramporna och mäter hur mycket av detta som har gått förlorat på sin väg via drev, kedja och lager och till bakhjulet.

 

 

Fakta om testet

Testfakta har genomfört ett jämförande laboratorietest av elcyklar från de större tillverkarna på den svenska och norska marknaden. Testet har utförts av Velotech i tyska Schweinfurt. Velotech är ett ackrediterad laboratorium för test av cyklar enligt DIN EN ISO/IEC 17025.

Urval
Kriterier för urvalet är cyklar i mellansegmentet kring 30 000 kronor, med mittmonterad motor på max 250 W.
Följande cyklar ingår i urvalet:


Fitnord - Venture 500
Ecoride – Ambassador AXS
Momas – Voyager
EvoBike – Sport-9
Riverside – 540E
Birk – E-One
Merida – eSPRESSO
BuddyBike - D1
Batavus – EGO Razer
Cube – Touring


Laboratorietestet omfattar följande parametrar

Räckvidd
Räckvidden mättes i laboratoriets testramp med belastning motsvarande en person som väger 90 kg. Testet utfördes både i sex procents motlut och på plan yta. I motlut simulerades en trampkraft (pedalkraft) motsvarande 100 Watt och på plan yta 70 Watt. Tramphastigheten (kadensen) ställdes in på 60, det vill säga 60 varv per minut. Testerna gjordes med maximal el-assistans (maximal support) och lägsta el-assistans (Lägsta support).
Mätvärdena för räckvidd ger en bra bild av skillnaderna i prestanda mellan cyklarna. Det som påverkar resultatet är supporten från motorn, batteriets kapacitet, motorns effektivitet och den mekaniska trögheten, dvs hur mycket kraft som går förlorad mellan tramptaget och det man får ut på bakhjulet.
Hur långt man kommer i verkliga förhållanden beror på en mängd olika faktorer som vindförhållanden, hur jämnt man trampar, hur vägens topografi ser ut, hur mycket support man väljer och hur mycket man väger.
I vår betygsättning av räckvidd har vi vägt samman resultatet av räckvidd och hur mycket support motorn ger. De cyklar som ger relativt hög support i alla effektlägen förbrukar mer batterikapacitet, men man cyklar då också snabbare med samma pedalkraft eftersom man kan använda en högre växel.


Supportfaktor (motor-assistans)
Supportfaktor anger kraften motorn bidrar med i förhållande till den manuella trampkraften. Om man trampar med kraften 100 W och cykelns bakhjul levererar 400 W är supportfaktorn 3. Mätning av supportfaktor görs vid en trampkraft av 100 W och kadens 60 vid maximal support (el-assistans).
Hur mycket support man behöver är givetvis individuellt men med för låg support blir det jobbigt i uppförsbackar, och det är ju speciellt då man vill få hjälp av elcykelns motor.


Teknisk prestanda
Teknisk prestanda handlar framför allt om cykelns förmåga att ta vara på trampkraften, dvs hur mycket av den kraft man trampar med som når bakhjulet eller vägen. Kraften från tramporna förmedlas till bakhjulet via trampor, kedja, växelmekanism och kullager som tillsammans skapar ett mekaniskt motstånd.
Den andra delen av teknisk prestanda handlar om hur cykeln är anpassad till gällande lagkrav. För att klassas som elcykel får motorstyrkan vara max 250 W och motorn får bara förstärka trampningen. Motorn får bara ge kraft vid trampning upp till en maxhastighet på 25 km/h (+/- 10%) . Vid 25 km/h ska el-cykelns motor inte längre ge någon support.


Bromsar
Cyklarnas bromskraft testades i laboratoriets testramp med både torra och våta bromsar i enlighet med den officiella standarden. Handbromsarna aktiveras med en kraft på 80 N och fotbromsarna med en kraft på 200 N. Bromsverkan testas med den maximala vikten som anges för cykeln (cykel + förare + last).

Köregenskaper
En användarpanel bestående av specialister och vana cyklister med koppling till laboratoriet har praktiskt testat och testkört cyklarna för att utvärdera bland annat följande aspekter:
Elmotorns support och smidighet vid start och stopp
Kraftig inbromsning och start i motlut
Starta med och utan support från elmotorn 
Balans, manövrering och komfort
Vibrationer och stabilitet
Växlarnas funktion
Handtagens utformning och ergonomi
Laboratoriet bedömde dessutom displayens information (i standardläge) och läsbarhet samt hur enkelt det är att ta bort, ladda och sätta fast batteriet.
Avslutningsvis undersökte laboratoriet också cykelns utrustning i standardutförande samt märkning och dokumentation.

Betygsättning
Resultaten från laboratorietestet har betygsatts och viktats samman till ett totalbetyg i samråd med laboratoriet. Betygsättningen går på en skala från 1 till 10 där 10 är bäst.
Betygen från de olika delmomenten har viktats samman till ett totalbetyg enligt följande:
Räckvidd och support 40 %
Bromsar 20%
Köregenskaper 20%
Teknisk prestanda 20%

TABELL MED RESULTAT FRÅN TESTET

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Pannlampor - bedrägliga ljuskällor i höstmörker

Höstmörkret är en utmaning för alla som vill röra sig fritt utomhus. Testfaktas stora laboratorietest av pannlampor avslöjar extrema effektfall som ökar risken för det att bli svart under löparrundan eller hundpromenaden. Dessutom stämmer sällan tillverkarnas angivna räckvidd i meter.

Körrapport elcykel: Buddy Bike sX1

I samband med vårt långtidstest av elcyklar fick vi möjlighet att testa en prototyp av nya norska Buddy Bike sX1. Cykeln ingick inte i vårens laboratorietest då den ligger i premium klassen med en prislapp betydligt högre än testdeltagarna.

Solpaneler på villataket – en strålande affär?

Med rätt solceller får du en pålitlig källa av förnybar energi över lång tid, som både kan sänka elräkningen och minska ditt koldioxidavtryck. Men att köpa fel system för hemmet kan lägga skugga över elräkningen. Testfakta listar grunderna du behöver kunna innan du köper solpaneler för hemmet.

Testfaktas köpguide för elcyklar

Det viktigaste när du ska välja elcykel är att tänka igenom hur du ska använda den. Testfakta hjälper dig ta reda på vilken elcykel som passar just dig bäst.

Laboratorietest

Det kan vara ditt padelrackets fel om ditt spel har blivit sämre

Man ska ju inte skylla på materialet, men världens första laboratorietest av padelracketar visar att ditt racket faktiskt kan ha förändrats. Ett testat märke visade avvikande mätvärden med 25 procent efter uthållighetstestet.

Laboratorietest

Cape Farewell ställbar säng

Mios ställbara säng Cape Farewell har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för samtliga kroppstyper, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Sängen uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för samtliga tre kroppstyper.

Laboratorietest

Fristående skummadrass, ett flexibelt alternativ

En ny generation av fristående skummadrasser ger ergonomi i nivå med klassiska spiralfjädrar, visar Testfakta Researchs uppdragstest.

 

Laboratorietest

Rusta badhandduk Emma

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas badhandduk Emma. Badhandduken Emma presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance med god marginal.

Laboratorietest

Svårt att bli fläckfri med flytande tvättmedel

Ta bort fläcken och samtidigt riskera att övriga tygfärger blir urblekta? Valet av tvättmedel handlar ofta om kompromisser. Men vill du ta bort tuffa fläckar är valet relativt enkelt: alla flytande kulörtvättmedel fungerar ungefär lika halvbra. Samtidigt gör vissa underverk med noppor.

10 sätt att spara på elräkningen

När elpriserna skjuter i höjden och temperaturen går mot noll blir goda råd dyra. Här är tio tips för att få ner dina elkostnader.

Så slipper du dålig plast

Det finns idag hundratals typer av plast och varje år tillkommer nya. Därför kan det vara svårt att veta vilka plaster som man ska välja – och välja bort. Testfakta reder ut vilka plaster du ska undvika, och hur.

Laboratorietest

Superlimmet som inte fäster

Superlim gör inte alltid skäl för namnet. Testfaktas test av nio märken visar på stora skillnader i fästförmåga på olika typer av material och hur lång tid de behöver för att härda.
Det bästa limmet härdade snabbt, fäste bra på alla material och krävde bara hälften så mycket lim som de sämsta.

Laboratorietest

Kända allergener i deodoranter anges inte på förpackningen

Din deodorant gör jobbet – åtminstone när det handlar om att dölja svettlukten. Har du känslig hud ska du däremot vara uppmärksam. Testfaktas deodoranttest avslöjar att två stora tillverkare inte uppger kända allergener på sin förpackning.

Laboratorietest

Svensk kräftskiva med bitter eftersmak

En handfull svenska kräftor. Fler kan du inte äta om du vill klara riktvärdet för mängden PFAS-kemikalier som en vuxen person maximalt bör få i sig under en vecka. Den svenska kräftan har väldigt höga PFAS-nivåer jämfört med den importerade, visar Testfaktas kräfttest.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.