Varje år måste mellan 600 och 700 barn i Sverige söka akutsjukvård för olyckor som är kopplade till barnvagnar. Som förälder förutsätter man förstås ändå att säkerhetskraven är uppfyllda när man köper en ny vagn till sin bebis.
Men när Testfakta låter SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås testa nio barnvagnar på marknaden mot gällande standard visar det sig att det bara är en som lever upp till alla krav. Övriga åtta har en eller flera större eller mindre brister.
[PDF]
Patrik Spånglund, testledare på SP, ser allvarligast på det faktum att spärrarna för att fälla ihop vagnen släppte på tre av vagnarna när de utsattes för ryck i handtaget.
– Om låsningarna lossnar på båda sidor och den extra säkerhetsspärren inte skulle ta vid fälls vagnen ihop och då kan barnet klämmas, säger han.
Vid testet fungerade extraspärrarna och ingen vagn föll ihop helt och hållet, men det duger inte. BabyTravel, TFK och Bugaboo får alla underkänt på den här punkten.
En annan brist som kan få allvarliga konsekvenser är om barnet kan bita loss delar av stoppningen från bygeln som det har framför sig när det sitter. Biten skulle då kunna fastna i halsen och orsaka kvävning. Här fick tre av vagnarna underkänt - BabyTravel, TFK, och Brio.
– Jag vet att det förekommit att barn bitit loss bitar av skumplast från bygeln, och det är ju en potentiell risk, säger Anna Strandberg, utredare på Konsumentverket.
På vagnen från Mountain Buggy visade det sig att barnet kan fastna med en fot i sittdelen, och på Teutonias liggdel fanns en klar klämrisk för en liten hand vid suffletten.
När det gäller kraven på vilken information och vilka märkningar som måste finnas med var det bara Emmaljungavagnen som hade allt som krävs. Det gör den till den enda vagn som klarade sig genom laboratorietestet prickfritt.
På Konsumentverket är man inte förvånad över att så många vagnar inte klarade kraven.
– Vi gjorde en marknadskontroll 2010 och fick då ett liknande resultat. Barnvagnar är också den produkt Konsumentverket får in mest anmälningar emot när det gäller säkerhet, så vi är väl medvetna om att det finns brister här, säger Anna Strandberg på Konsumentverket.
För att kunna agera och till exempel belägga en vagn med saluförbud eller återkallelse måste dock Konsumentverket först utreda hur allvarliga bristerna är.
– Det är svårt att säga utan att ha tittat på vagnarna, säger Anna Strandberg.
TFK och BabyTravel fick flest anmärkningar i Testfaktas test. De underkändes både när det gäller ryckprovet i handtaget – då spärrarna för att fälla ihop vagnen att löste ut, samt på bitprovet och när det gäller krav på märkningar och information.
Nils Stenvall, produktansvarig på Babyproffsen som tillverkar BabyTravel, säger till Testfakta att företaget vill titta närmare på testresultaten innan de beslutar om några eventuella åtgärder.
Vagntillverkaren TFK ställer sig frågande till att spärrarna löste ut, eftersom konstruktionen enligt dem godkänts i andra laboratorietester.
När det gäller möjligheten att bita bort skumplast svarar TFK att de ska se över de delar av vagnen där riskerna finns.
Fotnot: Standarden för barnvagnar uppdaterades förra året. Nytt är bland annat bittestet, att det inte ska gå att bita loss bitar av stoppning. Kraven på märkning och information har också skärpts.