Toapapper är en produkt som ingen slipper undan, men vilket papper är egentligen bäst? Och vilket blir billigast i längden?
Testfakta har jämfört åtta olika toapappersmärken. Bäst är ICA:s eget märke Bad & Toalett. Det är mjukt och lagom starkt, och så pass hårt rullat på hylsan att det är lätt att riva av. Det klarar också att utsättas för ett fuktprov utan att skikten i pappersarken går sönder eller slits isär.
Tvåan i testet – Favorit som säljs på Citygross och ICA – klarar kraven lika bra som ICA:s eget papper, men är något sämre på fuktprovet.
Lambis toalettpapper är absolut lenast, men är samtidigt så löst rullat på hylsan att man riskerar att få mer papper i handen än vad som behövs när man river av det.
Det sämsta papperet i testet är Budget – ett tvåskiktspapper som är både strävt, tunt och sladdrigt. Visserligen är det billigast per meter tillsammans med Serla, men eftersom det är så tunt måste man vika det flera gånger vid toalettbesöken – och då går det åt mer papper. Och tittar man på kilopriset är Budget-pappret inte billigast.
I testet finns både papper som är gjort av returfiber, alltså återvunnet material, och av nyfiber. Alla sorter är svanenmärkta, vilket intygar att pappret har framställts med låg energiförbrukning och begränsad kemikalieanvändning. Men vilket är allra bäst ur miljösynpunkt – retur- eller nyfiberpapper?
– Den frågan har tyvärr inget enkelt svar, man kan säga att båda sorterna har sina miljömässiga för och nackdelar, säger Ulla Sahlberg, pappersexpert på Svanen.
Toalettpapper av returfiber görs av återvunnet tidnings- och kontorspapper.
– Men innan det kan bli toalettpapper måste det tvättas väldigt noga, och till det går det år en hel del kemikalier och energi. Å andra sidan - om man använder nyfiber till toapapper får det materialet bara ett liv, det kan ju inte bli papper igen sen.
För att kunna jämföra miljöbelastningen krävs avancerade analyser där man bland annat väger in vilken energikälla som använts i de olika produktionsstegen – helt omöjligt att veta som kund, med andra ord. Så hur ska man tänka som miljömedveten konsument?
– Jag tycker att man ska välja ett papper man trivs med, och se till att det är miljömärkt, säger Ulla Sahlberg.