Det kom en läsarfråga från Jennie, som varit på besök i Spanien och upptäckt att där åker nästan alla barn framlänges i bilen. "När jag påpekade för mina vänner att de under inga omständigheter kunde ha sin bebis framåt, så tittade de undrande på mig och sa att man kan ju även krocka bakifrån. Då borde det ju följaktligen inte spela någon roll om barnet åker framåt eller bakåt?"
Testfakta ringde upp en expert på Vägverket, Anders Wedberg, som är fordonsingenjör och bland annat arbetar med barnsäkerhet i bil.
Varför ska små barn egentligen åka bakåtvänt?
– Den vanligaste och farligaste krocken är frontalkrocken. Allt som sitter löst fortsätter framåt, som huvudet. Barn har ett stort huvud i förhållande till kroppen, ungefär 25 procent av kroppsvikten ligger på huvdet hos en ettåring. Det skulle motsvara 16 kilo mellan axlarna på en vuxen, säger Anders Wedberg.
Den största anledningen till att barn ska åka baklänges är att en krock bakifrån nästan aldrig är lika kraftig som en frontalkrock och därför är det viktigare att skydda sig mot en frontalkrock. Vid en sidokrock är barnet relativt skyddad eftersom bilbarnstolen ofta är skålformad och stolsidorna tar en del av stöten.
Anders Wedberg tycker att alla egentligen borde åka baklänges, förutom förarna.
– Det skulle minska olycksskadorna. Jag åker gärna bakåt i buss och tåg. Och flygvärdinnorna sitter alltid baklänges vid start och landning, det är för att det ökar chansen att överleva vid en krasch.
Faktum är att svenskarna är världsbäst på att åka trafiksäkert med sina barn.
– Ute i Europa är det ett antal barn som dör i bilolyckor varje år. I till exemepel Spanien och Portugal har föräldrarna inte alls samma kunskap om det här som i Sverige, säger Anders Wedberg.
Rekommendationen är barn ska sitta bakåtvänt till fyraårsålderna, men ju längre desto bättre, menar Anders Wedberg.
– Varje månad blir en fördel. Men glöm inte att koppla ur krockkudden i framsätet om barnet sitter bakåtvänt där.
När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.