Naturälskande frilufsare med respekt för djur- och fågelliv i våra sjöar och hav? Eller bakåtsträvare som ser båtlivet som en fristad från övriga samhällets miljötänk?
Med 881 000 svenska fritidsbåtar går det självklart inte att göra sådana generaliseringar
om båtfolket. Däremot kan man
konstatera att sjöfartssektorn inte kommit lika långt som vägtrafiken när
det gäller lagar och regler på miljöområdet.
Gun Rudquist är chef för marina frågor på Naturskyddsföreningen.
– Vi vet till exempel hur känslig Östersjön är. Det är viktigt att varje sektor
tar sitt ansvar. Samtidigt vill vi inte peka ut fritidsbåtarna som ett stort
problem. Flyget utgör till exempel en mycket större miljöbelastning, säger hon.
Livet till sjöss går också mot en ökad reglering. Nya och
hårdare regler för vilka bottenfärger som får användas är på väg att införas.
Och från och med 2014 blir det förbjudet att tömma sina toaletter i vattnet. Men
självklart finns inget som hindrar båtägare att minska sin miljöpåverkan redan
nu. Och det behöver varken vara krångligare eller kosta mer, menar Peter
Karlsson på båtbranschens riksförbund Sweboat.
– Det handlar om att välja rätt bränsle till motorn, hålla båten ren på botten
och använda de inrättningar som finns för toalettömning och båttvätt. Bara
genom att köra och packa båten rätt kan du minska din bränsleåtgång med 40
procent. Då sparar du både pengar och miljö, säger han.
En tredjedel av alla svenska fritidsbåtar puttrar omkring
med hjälp av gamla tvåtaktsmotorer där 30 procent av bränslet oförbränt går
vidare ut till vatten och luft. Enligt Naturskyddsföreningen är detta ”ett
enormt slöseri och en smygande miljökatastrof”. Utombordarna i Sverige släpper
tillsammans ut cirka 15 000 ton kolväten per år i våra vatten. Men genom
använda miljöanpassad tvåtaktsolja och alkylatbensin går det att minska
miljöpåverkan drastiskt.
– Alkylatbensin är nästan helt fritt från farliga ämnen och
ger helt andra utsläppsvärden, säger Peter Karsson.
Att alkylatbensin skulle vara både dyrare och svårare att få
tag i är ett påstående som han viftar bort.
– Köper du på dunk kostar det lite mer, men på de flesta
orter kan man köpa alkylatbensin på pump och då är skillnaden inte så stor.
Dessutom räcker den längre än vanlig bensin, säger han.
Ett annat sätt att få ner bränsleförbrukningen är att köra
på rätt sätt – att köra ekologiskt. När man talar om eco-driving tänker nog de
flesta på att köra miljövänligt och bränslesnålt med bil. Men det går även att
göra på sjön. Viktigast är att snabbt komma över själva planingen eftersom bränsleförbrukningen
är som störst i det momentet. Därefter gäller det att hitta en fart där båten
glider ovanpå vattnet och känns lätt.
– Att plana båten drar inte bara mer bränsle. Det är dessutom obekvämt och gör
det svårt att se. Det gäller att hitta båtens perfekta fart där vågsprutet syns
ungefär på mitten av båten.
Båtens tyngd spelar så klart också roll för
bränsleförbrukningen. Därför bör man packa så lätt som möjligt och fördela
packningen jämnt i båten. Det gäller också att hålla båten ren undertill för
att minska motståndet i vattnet. Enligt Peter Karlsson finns det bra
miljövänliga alternativ för bottenfärg. Men ett ännu bättre sätt är att använda
de båtbottentvättar som i dag finns i många småbåtshamnar.
– Det kostar mellan 300 och 600 kronor beroende på båtens storlek. Men man
vinner i bränsle och miljökostnader. Det räcker att man tvättar båten ett par
gånger per säsong i samband med att havstulpanernas larver kläcks. Via
stiftelsen Håll Sverige rents hemsida kan man få ett sms när det är dags
kläckning.
Med några enkla knep går det alltså att få ner
bränsleförbrukningen till sjöss. Men till den som vill köra riktigt ekologiskt
har Peter Karlsson ett ännu bättre tips.
– Lär dig segla. Man ser väldigt många segelbåtar som
använder motorn i stället för seglen.