Tekniken är ny, men idén är gammal: Att man kan få fördelar i form av rabatter och gratiserbjudanden om man rekryterar nya kunder till sin butik, bokklubb eller morgontidning, det har nog alla stött på.
Nu har nätet och allt mer avancerade mobiltelefoner gett företagen nya kanaler att nå både kunderna och kundernas vänner. Kittet i kommunikationen är sociala medier. På exempelvis Facebook kan du visa dina kompisar var du just handlat med en enkel knapptryckning. Butiken får reklam, och du får du rabatt.
För den som har en mobiltelefon som är utrustad med GPS och internetuppkoppling finns flera olika så kallade platstjänster som enkelt pekar ut var man befinner sig. För att bekräfta var du är ”checkar du in” med hjälp av telefonen, och i samma ögonblick kan dina uppkopplade vänner se det. Mobilen kan också ta emot meddelanden som tipsar om vilka butiker i närheten som har specialerbjudanden.
Gowalla och Foursquare heter de mest kända platstjänsterna, som också används för rabatterbjudanden av bland annat klädkedjan H&M.
I
våras lanserades även Facebooks Check-in deals i Sverige, där Stadium, Statoil
och McDonalds är med.
För
att kunna utnyttja kedjornas erbjudanden där går man till den fysiska butiken
och checkar in med telefonen. Genom att visa upp incheckningen i kassan får man
sin rabatt eller gratisvara, samtidigt som ens Facebookvänner får se var man
varit och vilket erbjudande man nappat på.
–
Fördelen för oss är att vi får så stor spridning, säger David Bothzén, som är
ansvarig för sociala medier hos Stadium.
Enligt
honom har runt 12 000 personer hittills nappat på Stadiums
incheckningserbjudanden, och spridit dem vidare till sina vänner. David
Bothzén vill inte berätta vad reklameffekten av incheckningarna motsvarar i
pengar, men Stadium är utifrån egna beräkningar nöjda med resultatet.
–
Vi planerar att fortsätta, säger han.
Att
det bara skulle vara ungdomar som checkar in för att få rabatt avfärdar David
Bothzén som en myt.
–
Vi för ingen statistik, men jag skulle säga att medelåldern ligger runt
trettio, säger han.
Enligt
Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Norden, kommer snart fler företag
och butiker att ansluta sig till tjänsten.
–
Det pågår förhandlingar just nu. Responsen har varit enorm och vi har fått
mycket förfrågningar.
Styrkan
är enligt Jan Fredriksson att informationen som sprids kopplas till en person.
–
När man ser vilket erbjudande någon av ens vänner utnyttjat kanske man tänker
att “vi brukar ju gilla samma sak”. På sajter där kunder skriver recensioner
vet man ju inte vem som har skrivit.
Eva
Ossiansson är doktor i ekonomi vid handelshögskolan i Göteborg, med varumärken
och sociala medier som specialområde. Hon är inte förvånad över att företagen
visar stort intresse för den här typen av marknadsföring.
–
Studier visar att de vi litar allra mest på är våra vänner. Och om du ser en
vän i kombination med ett visst företag så har det en positiv inverkan på oss.
Han eller hon blir som en garant för att det här är någonting bra, säger hon.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6135","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]–
Vinsten för företagen är ju också att du får kunderna att agera och göra reklam
åt dig. Varje gång någon checkar in får du en värdefull exponering.
Att
många konsumenter utan större övertalning går med på att göra gratisreklam
tycker hon inte är så konstigt.
–
Det handlar om våra mänskliga drivkrafter att synas och höras, i kombination
med viljan att göra en bra deal, säger hon.
Eva
Ossiansson tror att marknadsföringen via platstjänster kommer att öka, och att
fler kommer att checka in för att få rabatt.
–
Jag tror definitivt att fler och fler kommer använda det, både konsumenter och
företag. Men man kan fundera vilken riktning
utvecklingen går – och om det kan få några negativa konsekvenser för konsumenterna.
–
Blir det för många butiker som håller på med det kommer folk inte att orka
checka in hela tiden. Då blir det som med rabattkort, man har så många i
plånboken att man inte orkar leta upp rätt när man står där i kassan. Då gäller
det att det verkligen är bra rabatter.
På
längre sikt tror Eva Ossiansson att den här typen av marknadsföring fungerar
bäst för företag som aktivt arbetar med att bygga upp en känsla kring sitt
varumärke. En känsla som människor gärna vill vara en del av.
–
Då kan det funka. Att checka in och visa var du befinner dig är ett sätt att
markera vem du vill vara, säger hon.