Din bil är mer skyddad än din kropp

Din bil är mer skyddad än din kropp

Lagar du bilen skyddas du av konsumenttjänstlagen. Men hos frisören, hudterapeuten eller plastikkirurgen är du däremot rättslös. Trots det går det att få rätt, men det gäller att snabbt dokumentera fel och brister om du är missnöjd.

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 28 jan, 2012
Läs senare

Svenskarna lägger allt mer pengar på sitt utseende – alltifrån frisörbesök till tatueringar och mer avancerade skönhetsoperationer. Men vad händer om man inte är nöjd med hårfärgningen eller bröstförstoringen? Vilka rättigheter har man egentligen som konsument? I lagens mening inte så många, enligt Maria Wiezell, konsumentvägledare på Konsumentcentrum i Stockholm.

– Tyvärr släpar lagstiftningen efter här. Konsumenttjänstlagen reglerar bara arbete på lösa saker. Det innebär att din bil är mer skyddad än din kropp, säger hon. 

Att just skönhetsbranschen är ett oreglerat område har uppmärksammats en hel del det senaste året. Och det blev extra aktuellt i samband med skandalen kring de skadliga bröstimplantaten strax före jul. Här har socialstyrelsen tillsatt en utredning som ska vara klar i början av juni. Utredare är Karin Lindell som bland annat varit generaldirektör för Konsumentverket.

– Sverige är ett av få länder som inte har någon reglering eller tillsyn av det här området och konsumenten är helt rättslös som det ser ut i dag, säger hon.  

– Det går självklart att reklamera en skönhetsbehandling och även dra det vidare upp i Allmänna reklamationsnämnden eller till domstol. Men då måste du kunna bevisa att du blivit felbehandlad vilket kan vara mycket svårt, säger Karin Lindell som dock inte vill säga något om vilka förslag till förändringar hon vill se.

Ett annat problem när det gäller skönhetsingrepp är att Allmänna reklamationsnämnden inte tar upp fall som kräver rena medicinska bedömningar vilket ofta är fallet vid mer avancerade behandlingar.

Konsumentvägledare Maria Wiezell hoppas att Karin Lindells utredning ska leda till förändringar i lagstiftningen – antingen att ”arbete på kropp” lyfts in i konsumenttjänstlagen eller att man får en speciallagstiftning. Därmed skulle man få vissa minimikrav för hur avtalsvillkor och marknadsföring av den här typen av tjänster får se ut.

– Då skulle avtalsvillkoren åtminstone inte kunna vara sämre än lagstiftningen säger. Ofta lovar de här företagen mer än vad de kan hålla och så reserverar man sig i det finstilta. Men vi vet att de flesta konsumenter inte läser igenom avtalsvillkoren ordentligt.

En annan syssla som också har med kropp och utseende att göra och som i dag inte faller in under konsumenttjänstlagen är hårvårdstjänster. Maria Wiezell har fått ta emot allt fler samtal från missnöjda frisörkunder de senaste åren. Det kan handla om hårförlängningar som lossnar eller är helt utslitna efter bara någon vecka, felaktiga färgningar eller frisyrer som blivit kortare än vad man kommit överens om.

– Men även här är bevisläget problematiskt och oftast står ord mot ord. Därför är det jätteviktigt att man dokumenterar på direkten med foto. Tyvärr är det många som i stället går till en annan frisör för att rätta till felet, men då undanröjer man bevisen. Däremot kan man gå till en annan frisör som kan intyga att tjänsten är felaktigt utförd, säger Maria Wiezell.

Ett annat sätt att klaga på just frisörer är att vända sig till branschorganisationen Frisörföretagarna som organiserar en tredjedel av Sveriges frisörer.
– Om frisören är medlem hos oss kan kunden kostnadsfritt få en objektiv bedömning av en annan av våra medlemmar. Tyvärr är det inte så många konsumenter som känner till det här, säger Anna Thompson på Frisörföretagarna.

Att bevisläget är svårt visar också statistiken från ARN. Av totalt 55 anmälningar mot frisörer 2011 var det endast 14 som slutade med att konsumenten fick ersättning.

Det här kan verka dystert. Men Maria Wiezell tycker ändå att man alltid ska klaga på och reklamera en tjänst som inte är fackmannamässigt gjord eller inte är utförd enligt vad man kom överens om.

– Den här typen av tjänster kan kosta jättemycket pengar. Och det behöver ju inte gå så långt så att det blir en tvist av det hela. I många fall löser man det genom att bara gå tillbaka till företaget och säga att man är missnöjd. Många företag försöker ändå rätta till felen eller kompensera kunden, säger hon.

Fakta

Så säger konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen reglerar endast tjänster på lösa saker eller fast egendom och inte tjänster som utförs på kroppen. Men enligt Konsumentverket går det ändå att hänvisa till lagen då man reklamerar och klagar på exempelvis skönhetsbehandlingar eller frisörbesök. Även Allmänna reklamationsnämnden kan i sina bedömningar hänvisa till lagen trots att det rör sig om tjänster som inte regleras av den.
Men eftersom konsumentskyddet inte är lagstadgat i samma bemärkelse som andra tjänster bör man vara extra noga med avtal och överenskommelser innan man köper tjänsten.

Att tänka på....

….innan du köper tjänsten

- Välj ett företag som du fått rekommenderat av andra
- Var noga med att läsa igenom informationsmaterial och avtal grundligt innan skriver på något.
- Var tydlig och noggrann när du förklarar vad det är du vill ha ut av tjänsten. Till exempel vilken färg eller längd du vill ha på håret.
- Be gärna om ett skriftligt avtal.
- Gäller det större ingrepp i huden som implantat, botox-behandlingar, piercing eller tatueringar bör man alltid kolla upp företagets ansvarsförsäkring.

….när du är missnöjd och vill reklamera

- Dokumentera och skaffa fotobevis så snart som möjligt.

- Titta på liknande ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden för att se vad som krävs.
- Be ett annat företag inom samma bransch titta på dig och ge en skriftlig bedömning.

 

Fakta: Hår- och skönhetsbranschens omsättning

Omsättning i miljontals kronor (utveckling i procent jämfört med tidigare år)

2000
4.025 (5,5)

2005
5.191 (7,0)

2008
6.337 (4,6)

2009
6.488 (2,4)

2010
7.585 (16,9)

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Te i påse – stora skillnader i kvalitet och pris

Svart te har högre koffeinhalt än många andra teer, och den uppiggande effekten är en av anledningarna till att det gör sig extra bra på morgonen. Men se till att välja rätt – det är stor skillnad på både smak och kvalitet, och priset varierar enormt.

Laboratorietest

Bästa bindan innehåller också mycket förnybart material

Tunn, torr och läckagefri ­är målet när tillverkarna utvecklar bindor. Men det är stora skillnader i prestanda mellan olika fabrikat visar Testfaktas stora laboratorietest av sanitetsbindor på den svenska marknaden. Flera av bindorna innehåller också stora mängder fossilbaserat material, trots att alternativ finns.

Håll dig på fötterna i vinter

När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu

Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.

Laboratorietest

Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?

Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.