Billig eller dyr? Byxa eller öppen? Det är de två vanligaste frågorna som alla småbarnsföräldrar ställs inför när det är dags för blöjor.
Men vad ska man egentligen välja?
Testfakta gick till botten med frågorna. Vi testade tolv av de vanligaste blöjorna på SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut i Borås. Åtta stycken var av vanlig typ, öppen som fästes med tejp, medan fyra var byxblöjor.
Blöjorna testades på en provdocka i fyra olika moment:
- Uppsugningsförmåga. Hur snabbt suger blöjan upp kisset?
- Läckage. Hur mycket rinner ut när barnet ligger?
- Läckage. Är det någon skillnad när barnet sitter?
- Hur torr är blöjan. Blöjan blöts ner två gånger för att se om den fortfarande är torr.
– Varje blöjsort testades minst två gånger i varje moment för att resultatet ska bli så tillförlitligt som möjligt, säger Margareta Antonsson, provansvarig vid SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.
Resultatet då?
En av testets absolut dyraste blöjor, Liberos Up&Go, blev klar testvinnare med ett slutbetyg på 4,8 poäng av maximala 5. Tvåa blev en annan byxblöja, Pampers Easy Up pants. Den främsta skillnaden mellan toppblöjorna är att Pampers inte håller tätt när barnet sitter.
Testests två andra byxblöjor, ICA: s och Hemköps höll inte samma klass. Framförallt hade Hemköps blöja stora problem med uppsugningen.
Flera ”vanliga” blöjor klarade sig väl så bra som byxblöjorna.
Bästa öppna blöjan var Huggies, som hade toppbetyg i tre av de fyra testmomentet. Det vara egentligen bara när dockan satt upp som blöjan inte riktigt höll måttet. Det gjorde dock ICA:s blöja.
Testests sämsta blöja var också den billigaste, Euroshopper. Men även Liberos och Pampers öppna blöjor hade stora problem. Anmärkningsvärt var att Libero endast fick en etta för tätheten på sittande barn. Lika dåligt betyg fick Pampers på liggande docka.
– Trots att en del blöjor hade mindre bra i en del moment så är det generellt ganska hög kvalitet. När vi gjorde ett liknande test för fyra år sedan så var kvalitén sämre, säger Margareta Antonsson.
Miljömärkt
En tydlig trend bland blöjtillverkarna är att göra allt tunnare blöjor. Allt mindre i blöjan är papper. Det handlar mer och mer om syntetmaterial.
Tillverkare av hygien och barnprodukter brukar tävla om att ha olika miljösymboler. Man vet att kunderna tänker extra på miljön när man handlar till sina barn. Men det gäller inte blöjfabrikanterna.
Endast en av de tolv testade blöjorna, Coop, är Svanmärkt.
– Vi håller på och arbetar med den här frågan. I dagsläget krävs det att minst fem procent av plasten kommer från förnybara ämnen. Det kan vara plast av potatis eller annan stärkelse. Inte bara olja alltså. Vi har en betydligt längre tradition att jobba med tillverkare av tvättmedel och mjukpapper. Det kan också vara en orsak till varför så få blöjtillverkare har Svanen, säger Ulla Sahlberg, produktansvarig för hygienartiklar på Miljömärket Svanen.