Tusentals lurade på bilverkstäder

Tusentals lurade på bilverkstäder

Bilverkstaden lagade Millie Lindroths avgasrör med tätningsmassa och gummislang. Prislappen? 2 400 kronor. Varje år tar Konsumentverket emot över 5 000 klagomål från verkstadskunder som blivit lurade.

Martin Hansson Publicerad: 9 Mar, 2009
Läs senare
För ett år sedan lämnade Millie Lindroth in sin Seat Leon 1,6 på sin lokala bilverkstad Vällingby City Verkstad utanför Stockholm. Avgasröret satt löst och behövde svetsas fast, och dessutom behövde flexröret bytas eftersom det var hål på det. Båda felen är relativt enkla att åtgärda och bilen blev färdig redan samma dag. Millie betalade reparationskostnaden på 2 400 kronor och körde iväg. Men så fort bilen startade märkte hon att något var fel.
– Den vrålade som värsta jänkaren och avgasröret skramlade värre än någonsin. Jag vände tillbaka till verkstaden direkt och de hissade upp bilen så jag kunde se vad de hade gjort, säger Millie Lindroth som själv anser sig vara relativt bilkunnig.   

mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2009/3/9/137805.jpg"/>
Millie Lindroth
Istället för att svetsa fast röret som brukligt är, hade man dragit fast det med en klammer runt främre balken och skarven mellan avgasröret och det nya flexröret hade tätats med tätningsmassa. I ett försök att dämpa skramlet hade verkstaden dessutom lagt en bit gummislag mellan balken och avgasröret.
– Jag höll på att svimma när jag såg det. Det var en sådan där provisorisk lagning man gjorde själv när man var ung och inte hade råd att lämna in bilen på en verkstad.   

När Millie påpekade det dåligt utförda arbetet hävdade verkstaden att man gjort så gott man kunnat. Man vägrade också ge några pengar tillbaka. Millie vände sig då till en annan bilverkstad, som direkt såg att arbetet inte var fackmannamässigt genomfört. De lagade avgasröret och skrev ett utlåtande som Millie skickade in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, tillsammans med en yrkan på de 2 400 kronorna hon betalat hos den första verkstaden. I oktober förra året beslutade ARN till Millie Lindroths fördel och hon har nu fått tillbaka pengarna.
– Men det tog en himla massa tid och energi. Dessutom är det jobbigt när någon försöker lura en sådär. Man undrar ju också hur många andra kunder de har lurat eller kommer att lura. Verkstaden finns ju kvar och alla är inte lika kunniga på bilar som jag, säger hon.  

Nej, Millie Lindroth är inte den enda personen som känt sig bedragen av en bilverkstad. Enligt en undersökning som tidningen Vi Bilägare gjorde förra året, med nära 12 000 personer, svarade hela 22,6 procent att de tror sig blivit lurade i samband med reparation av bilen. Och varje år får Konsumentverket och kommunernas konsumentvägledare ta emot mellan 5 000 och 6 000 klagomål som rör bilreparationer.
– Det handlar om fel som inte åtgärdas, reparationer som tar för lång tid eller plötsligt kostar mycket mer än vad som först avtalats. Det sistnämnda är ett tydligt brott mot konsumenttjänstlagen. Verkstaden måste alltid komma överens med kunden om vad som ska göras och hur mycket det kommer att kosta, säger Agneta Hedlund, konsumentvägledare på Örebro kommun.

Hon tycker att det är ett stort problem om man inte kan lite på sin bilverkstad, särskilt när det handlar om så värdefulla produkter som bilar.
– Men jag vill tro att det i de flesta fall handlar mer om dålig kunskap om lagen än rena bedrägerier. Som konsument bör du alltid be om ett skrivet avtal eller kvitto när du lämnar in din bil på en verkstad. Och skulle du stöta på problem kan du alltid vända dig till oss eller till Motorbranschens riksförbund om verkstaden är ansluten till dem, säger Agneta Hedlund.

Konsumentverket har tillsammans med bland andra Motorbranschens riksförbund, MRF, startat kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad och kvalitetsmärkningen Gröna Lyktan. De cirka 900 verkstäder som i dag är anslutna måste leva upp till vissa kvalitetskrav och personalen ska känna till vilka lagar och regler som gäller. Leif Fagerlund på Kontrollerad Bilverkstad uppskattar dock att det finns mellan 2500 och 3000 verkstäder som inte är anslutna men som borde vara det.
– Vem som helst som kan hålla i en skiftnyckel kan egentligen öppna en bilverkstad. Det är helt klart ett stort problem med dagens moderna och tekniskt avancerade bilar. Men vi kan inte tvinga någon att ansluta sig till oss. Man kan bara hoppas att konsumenterna vänder ryggen åt verkstäder som inte sköter sig, säger han.  

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu

Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.

Laboratorietest

Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?

Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Undvik de billigaste T-shirtarna

Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.

Laboratorietest

Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?

Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.

Laboratorietest

Håll drickan kall i värmen med en kylbox

Ljummen läsk och slokande sallader är inte skoj att plocka fram när det vankas lunch på stranden, men med en elektrisk kylbox håller sig picknickmaten fräsch även de varmaste dagar. Men några av dem tar lång tid att få ner i temperatur, och det är stor skillnad i hur mycket de rymmer i förhållande till sin storlek, visar Testfaktas test av tio termoelektriska kylboxar.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.