Missnöjd resenär anmäler säljmetod

Missnöjd resenär anmäler säljmetod

"Frossa i orkidéer" var rubriken i reklamutskicket för en bussresa anordnad av resebolaget Svenska Dagsresor. Men orkidéfrossan handlade mest om ullsängkläder för tiotusentals kronor. – De mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger en resenär som nu anmält bolaget till Konsumentverket.

Sara Brinkberg Publicerad: 8 Mar, 2010
Läs senare

Bolaget Cloudberry i Sundsvall säljer madrasser, täcken och kuddar som enligt bolaget är tillverkade av ull från Merinofår. Bäddsetet kostar mellan 8 950 och 13 450 kronor. Prisbilden motiverar bolaget med att sängkläderna "vårdar och lindrar värk", "förebygger allergier" och är "naturligt hygieniska".

Grundarna av företaget sade redan för sex år sedan i Dagens Industri att bussresebolaget Svenska Dagsresor startats för att nå potentiella köpare av Cloudberrys sängkläder.

Vd:n Anders Granström förklarade att affärsidén i praktiken innebar att bussbolaget subventionerade resan för att få ett säljtillfälle. Han beskrev samtidigt Svenska Dagsresor som landets största arrangör av dagsresor, som årligen skickar ut tio miljoner reklamblad.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6986","attributes":{"class":"media-image media-element file-media-large"},"link_text":null}]]

Det var just ett av dessa reklamblad som en man från Borås och hans fru nyligen nappade på. Utskicket dominerades av rubriken "Frossa i Orkidéer" och det stod att resan skulle gå till en orkidéutställning i Falkenberg, arrangerad av två av Sveriges största orkidéexperter.
Mannen tolkade erbjudandet som att lunch och en föreläsning av de två orkidéexperterna skulle ingå och anmälde både sig själv och hustrun till resan.
Av erbjudandet framgår att representanter för Cloudberry hälsar välkommen och berättar om företagets produkter i samband med lunchen.

Men enligt mannen från Borås tog representanten från Cloudberry mycket mer av resan i anspråk för att göra reklam för ullsängkläderna. 
– Det pågick under fyra timmar ? mellan nio och ett, säger mannen, som vill vara anonym, till Testfakta.

Enligt mannen ska Cloudberry- representanten ha beskrivit sängkläderna som en investering som botar värk och reumatiska besvär. Dessutom påstods täckena hjälpa personer som lider psoriasis och allergi.

"Orkidéfrossan" innebar att resenärerna kördes till blomsterlandet i Falkenberg där de under en timma kunde köpa orkidéer.

– Det var de mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger mannen.

Han har nu anmält Svenska Dagsresor till sin lokala konsumentrådgivare som lämnat anmälan vidare till Konsumentverket.

– Såhär i efterhand handlar det inte om pengarna, 160 kronor, utan om all tid jag blev lurad på. Företaget verkar metodiskt rikta in sig på pensionärer och äldre.
Mikael Olsson, representant för Svenska Dagsresor, känner inte igen sig i den kritik som mannen från Borås ger uttryck för.
Han säger att av bolagets årliga 40 000 kunder är ?fler nöjda än missnöjda?.

– Att det bara skulle vara en timma som ägnas åt orkidéerna stämmer inte.  En demonstration av Cloudberrys produkter ska vara 45 minuter lång, säger han.

Uppgifterna om att representanten från Cloudberry skulle ha sagt att täckena kan bota sjukdomar avfärdar Mikael Olsson som uppdiktade.

– De kan däremot hjälpa personer med reumatism eftersom kroppstemperaturen är jämnare under ett ulltäcke, säger han.

Viktigt med tydlighet

 

Mannen från Borås förstod inte av reklamutskicket att både bussbolaget och Cloudberry har samma ägare och att affärsidén bygger på försäljningen av ulltäckena.
Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket, anser att otydligheten i det här fallet är problematiskt.

– Det måste finnas en tydlig avsändare, annars är det oklart vad man egentligen vill sälja och det finns en risk att konsumenten köper något som hon eller han annars inte skulle ha köpt. Det kan då handla om vilseledande marknadsföring, men vi måste alltid göra bedömningen i det enskilda fallet, säger han.

Mikael Olsson på Svenska Dagsresor anser å sin sida att bolaget varit tillräckligt tydlig med att Svenska Dagsresor och Cloudberry har samma ägare i utskicket till kunderna.

Svenska Dagsresor och Cloudberry har sedan tidigare sammanlagt fyra anmälningar dokumenterade hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fler nyheter

Laboratorietest

Superlimmet som inte fäster

Superlim gör inte alltid skäl för namnet. Testfaktas test av nio märken visar på stora skillnader i fästförmåga på olika typer av material och hur lång tid de behöver för att härda.
Det bästa limmet härdade snabbt, fäste bra på alla material och krävde bara hälften så mycket lim som de sämsta.

Laboratorietest

Kända allergener i deodoranter anges inte på förpackningen

Din deodorant gör jobbet – åtminstone när det handlar om att dölja svettlukten. Har du känslig hud ska du däremot vara uppmärksam. Testfaktas deodoranttest avslöjar att två stora tillverkare inte uppger kända allergener på sin förpackning.

Laboratorietest

Svensk kräftskiva med bitter eftersmak

En handfull svenska kräftor. Fler kan du inte äta om du vill klara riktvärdet för mängden PFAS-kemikalier som en vuxen person maximalt bör få i sig under en vecka. Den svenska kräftan har väldigt höga PFAS-nivåer jämfört med den importerade, visar Testfaktas kräfttest.

Testfaktas långtidstest av elcyklar

I flera års tid har Testfakta testat elcyklar i laboratorium. Nu tar vi steget till att testa hur elcyklarna faktiskt klarar sig när de används över längre tid. Det här är vårt långtidstest av elcyklar.

Laboratorietest

Det kan vara ditt padelrackets fel om ditt spel har blivit sämre

Man ska ju inte skylla på materialet, men världens första laboratorietest av padelracketar visar att ditt racket faktiskt kan ha förändrats. Ett testat märke visade avvikande mätvärden med 25 procent efter uthållighetstestet.

Laboratorietest

Test av tandborsthuvuden – originalet mot kopiorna

Hur bra står sig kopiorna mot originalet från Oral-B? Testfakta Research har testat och jämfört tio kompatibla borsthuvuden på den nordiska marknaden. Alla är mer eller mindre identiska till utseendet men testet visar på stora skillnader i kvalitet, känsla och prestanda.

Laboratorietest

Varierande kvalitet i fristående resårmadrasser

En fristående resårmadrass kan läggas direkt på golvet eller i en sängram. En flexibel lösning som ger ergonomi i nivå med en klassisk resårsäng. Men långt ifrån alla fabrikat håller måttet, och priset är ingen garanti för kvalitet visar Testfaktas laboratorietest av sju vanliga modeller.

Laboratorietest

Smakar det, så kostar det - även hunden behöver näringsriktig mat

Ett bra foder kan kosta upp till 13 000 kronor per år, men dyrast är inte nödvändigtvis bäst. Däremot bör man undvika de billigaste alternativen om man vill ha ett foder med bra näringsinnehåll – det visar Testfaktas test av åtta vanliga foder för mer seniora hundar.

Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen i den lägre prisklassen

Med testerna redo i mobilen har sängkunderna oftast en klar åsikt om sitt sängköp.
— De yngre kunderna är speciellt medvetna om att sängköpet kan vara hemmets viktigaste, säger Agneta Winther som sålt sängar i över tio år.

 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.