De två makarna skulle resa från Bryssel till Stockholm i maj 2006. Strax före hemresan fick de veta att flyget var inställt. Paret fick pengarna tillbaka för biljetterna men ingen kompensation för övriga utgifter. Den flygresa som erbjöds hem gick först tre dygn senare och paret kunde inte vänta utan betalade hemresa med taxi, tåg och hyrbil ur egen ficka.
Paret har begärt ersättning av Ryanair, något som flygbolaget konsekvent vägrat.
I första instansen, Nyköpings tingsrätt, blev båda parter missnöjda med domen och överklagade till Svea Hovrätt. Hovrätten gick dock helt på Ryanairs linje och slog fast att paret inte har rätt till ersättning.
KO menar att hovrätten inte tagit hänsyn till att Ryanair inte försökt undersöka andra flygningar med övriga flygbolag. Domen betyder också att flygpassagerare som drabbas av inställda flyg inte behandlas på samma sätt som de som strandsätts på grund av försenade flyg. Detta är fel menar både paret och KO.
Högsta Domstolen ska nu först besluta om prövningstillstånd.