Konsumentverkets riktlinjer är inte tvingande utan ingår i
allmänna råd om paketresor och detta utnyttjar resebolagen, skriver
Göteborgs-Posten. Ospec-resorna beskrivs på företagens webbplatser som resor
med mycket enkel standard där städning och måltider inte ingår. Resenärerna kan
placeras var som helst och till och med tvingas dela rum med okända personer.
– Det rimmar inte med våra råd och föreskrifter, det gör det
inte. Men det är länge sedan vi hade någon särskild tillsyn på området, säger
Jan Nyquist, enhetschef för Konsumentverkets rättsavdelning till
Göteborgs-Posten.
På Allmänna reklamationsnämnden, ARN, menar man att
resebolagens avtalsvillkor ibland är rent oskäliga.
- Resan kan inte hålla hur låg standard som helst bara för
att reseföretaget använder sådana formuleringar. Vi har i flera fall gett
resenären rätt med hänvisning till att villkoren var oskäliga. I något fall har
vi ansett att resenären ska få en kompensation som motsvarade halva resans
pris, berättar Stefan Larsson, jurist på reseavdelningen till tidningen.