Ryanair har fällts hela 52 gånger sedan januari 2006, rapporterar Göteborgs-Posten. I hela 38 av fallen har flygbolaget vägrat rätta sig efter ARN:s beslut. Flygbolagets kunder har, i dessa fall, gått lottlösa ur tvisten.
Att rätta sig efter myndighetens fällande domar är inte något som flygbolagen måste göra. När ARN prövar en tvist mellan konsument och företag är beslutet endast en rekommendation – inget tvång. I de flesta fall, 85 procent, lyder reseföretagen dock myndighetens beslut för att inte förlora sitt rykte.
ARN menar att Ryanair inte lever upp till EU:s regler om vilken ersättning resenärer ska få vid försenade eller inställda flyg. Ryanair skyller ofta förseningarna på "extraordinära omständigheter", då ersättningsreglerna inte gäller. Inte okej, svarar man på ARN.
– De tror att det räcker med att påstå att det fanns extraordinära omständigheter. Men de måste kunna visa att de inte har kunnat undvika att ställa in, säger Torsten Palm, informationschef på ARN till Göteborgs-Posten.
Ryanair, däremot, menar att ARN bryter mot lagen.
– Vi anser att ARN inte följer lagstiftningen på det här området. Vi bifogar alltid teknikrapporter när det varit tekniska problem och väderrapporter när det funnits meteorologiska orsaker. Ett av problemen med ARN är att de inte har någon flygteknisk expertis, de kan inte läsa teknikrapporterna, säger Wilhelm Hamilton, Nordenchef på Ryanair till tidningen.
Parterna har varit på gång att träffas för att diskutera frågan tidigare, men ännu har inte något möte ägt rum.