I september meddelade regeringen att man ville införa en nationell tjänst för konsumentupplysning. Nu är förslaget klubbat. Tjänsten, som ska vara på plats i början av 2015, kommer bland annat bestå av en ny webbplats och en vägledningstjänst dit konsumenter kan ringa eller mejla.
Det är Konsumentverket som fått i uppdrag att ta fram den nya konsumentupplysningen. Arbetet kommer att ske i samverkan med ett tjugotal andra myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och kommunernas konsumentvägledningar. Förutom rättigheter vid köp, kommer man även att kunna få hjälp med frågor som rör pensioner, energi, bostad, livsmedel, miljö, bank och IT.
- Vi har ett stort och viktigt arbete framför oss där samarbetet med andra parter är helt avgörande för att det ska bli framgångsrikt. Men vi måste också lyssna till konsumenterna. Det här ska vara konsumenternas tjänst. Vi ska skapa något som folk vill ha och kommer att ha nytta av, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket, i en kommentar.