När en Tele2-kund köper en ringsignal, ett spel eller annan tjänst till sin telefon betalar man till Tele 2 som därefter förmedlar betalningen vidare. Själva betalningskravet kommer från ett annat företag men Tele2 ställer krav på kunden på samma sätt som om det var Tele2:s krav.
Om kunden har klagomål på tjänsten hänvisar telefonbolaget däremot kunden vidare till tjänsteföretaget som ofta befinner sig utomlands och är svårt att få tag i.
Enligt KO bedriver Tele 2 inkassoverksamhet vilket är straffbart om man saknar tillstånd. Dessutom strider det mot god inkassoed att inte ta emot klagomål.
KO har utan att lyckats försökt få Tele2 att frivilligt upphöra med avtalsvillkoret. Därför drar man nu bolaget inför marknadsdomstolen.
– Det är märkligt att en av de största aktörerna på marknaden vägrar att ändra ett avtalsvillkor som så uppenbart bryter mot både lagstiftning och Marknadsdomstolens praxis, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.