Tuggummit finns i de olika versionerna Focus, Beauty och Active. Många bloggare har reagerat på reklamen och frågat sig om ett tuggummi verkligen kan påverka utseendet. Enligt Lisa Westerdahl, produktchef på Antula Healthcare som står bakom produkten är det en feltolkning.
– Vi säger inte att man blir snyggare utan att man bibehåller en sund hud, säger hon till Svenska Dagbladet.
Enligt Svenska Dagbladet ska nu Konsumentverket granska om reklamen kan var vilseledande. Tidningen har även pratat med näringsfysiologen Fredrik Paulún som tittat närmare på produkternas innehåll.
– Att kalla den för beauty är rent bondfångeri. Det är som en vanlig vitamintablett, säger han.
Dessutom innehåller två av tuggummisorterna koffein.
– Koffein i sin rena form, när man intar det på det här sättet, är inte speciellt nyttigt. Studier visar att koffein i ren form sänker insulinkänsligheten och på sikt kan det leda till diabetes typ två, säger han.