Det är genom mycket övning om man lär sig att undvika
olyckor. Det menar Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF. Han
hänvisar till tidigare undersökningar som visar att om man komprimerar sin
förarutbildning och lär sig köra under kort tid, så ökar risken för olyckor.
Nils Petter Gregersen är själv en av författarna till en rapport om övningskörning
bland 18 till 24-åringar som Statens väg- och transportforskningsinstitut
publicerade 2005.
Den visade bland annat att övningsmängden inte hade någon
betydelse för resultatet på körprovet. Det ska sättas i relation till studierna
som visar till att olycksrisken har ett tydligt samband övningsmängden.
– Det praktiska körprovet är ett ganska grovt prov, har man
lite tur och övar på rätt saker så kan man slinka igenom. Men det behöver inte
betyda att man är en säker förare, säger Nils Petter Gregersen.
Hans Mattson arbetar med körkortsfrågor på
Transportstyrelsen. Även han ser en risk för att enbart luta sig mot en
intensivutbildning när man tar körkort, om man inte övat särskilt mycket hemma
innan.
– Jag har inte sett att intensivkurserna som sådana skulle
leda till fler olyckor. Men som inlärningsmodell ger häftigt korvstoppande
under kort tid sämre behållning på lång sikt. Polletterna hinner inte trilla
ner.
– Man måste köra tillräckligt mycket i trafiken för att få en känsla och kunna bedöma risker. Det kan du aldrig berätta för någon, det måste man lära sig, säger han.
Nils Petter Gregersen på NTF förespråkar att den som vill
hålla nere kostnaderna ska försöka öva så mycket som möjligt privat för att få
vägvana.
– Men trafikskolan behövs också för att lyfta fram farorna med
att köra bil. Det klarar inte mamma och pappa, och att bara gå de obligatoriska
riskkurserna räcker inte ur säkerhetsperspektiv, säger Nils Petter Gregersen.