Boom i babyprodukter

Boom i babyprodukter

Barnvagnar, leksaker och olika säkerhetsprylar. Marknaden för babyprodukter har exploderat med många nya aktörer. Som konsumerande förälder gäller det att förhålla sig kritisk och tänka själv.

Martin Hansson Publicerad: 30 Nov, 2009
Ta bort
En babyvakt med fyra kilometers räckvidd. En skrikanalysator som talar om ifall babyn är hungrig, trött eller behöver byta blöja. Eller varför inte en toalett i babystorlek, som spelar en liten fanfar varje gång barnet åstadkommit något. Marknaden för barn- och babyprodukter har ökat lavinartat de senaste åren. Affärer som Babyland är stora som varuhus, anrika NK i Stockholm planerar ett helt våningsplan för den yngre målgruppen och årets barnmässa i Älvsjö slog nytt rekord med över 20 000 besökare.
– För tio år sedan fanns tio barnvagnar att välja mellan. I dag finns det hundratals märken för olika tycke och smak. De har blivit mycket mer av en trendprodukt – en statuspryl som kan kosta över 10 000 kronor, säger Anna Strandberg som arbetar med barnsäkerhet och barnprodukter på Konsumentverket.

När danska motsvarigheten till Konsumentverket undersökte förstagångsföräldrars inköpsvanor för ett par år sedan visade det sig att mer än var tredje föräldrapar har förköpt sig på babyprylar. Anna Strandberg är inte förvånad.
– Vi skulle säkert få ett liknande resultat här. Barn får allt större inflytande på föräldrars konsumtion. En svensk undersökning för några år sedan visade att svenska barn i genomsnitt har över 500 leksaker var. Det är väldigt mycket.

Professor Helene Brembeck, på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg, har studerat föräldrars konsumtionsvanor sedan början av åttiotalet. Hon menar att utvecklingen bara speglar samhället vi lever i. Dels är shopping och homestyling stort för dagens unga föräldrar, och det är naturligt att även barnet blir en del av det. Dels finns ett helt annat säkerhetsmedvetande än för trettio år sedan.  
– När jag pratar med unga mammor i dag ser man risker med allt, både i och utanför hemmet. Det är inte så konstigt med tanke på alla larmrapporter som vi bombarderas med. Samtidigt har vi sett en nedmontering av välfärdssamhället som också spelar in. Man känner att man själv måste ta ansvar och då är det lätt att köpa en sak för mycket, säger hon.   

Just rädsla är något som företagen gärna anspelar på i sin marknadsföring. Ofta står det ”rekommenderas av flertalet barnmorskor”, ”känn dig trygg med…” och liknande i annonserna.
– Här har branschen självklart ett ansvar att ge korrekt information och inte haussa upp den här rädslan mer än nödvändigt, säger Helene Brembeck.  

Anna Strandberg ser en annan risk med det ökande utbudet av säkerhetsprodukter.
– Man är väldigt mottaglig för sådana här argument som nybliven förälder. Men babyvakter och olika typer av larm kan också ge en falsk säkerhet. Det är inte alltid tekniken fungerar, säger hon.

En sådan här lukrativ bransch leder också till att fler vill vara med och dela på kakan. Några få stora aktörer har på senare tid fått sällskap av en mängd små företag som aldrig sysslat med baby- och barnprodukter tidigare. Det gör det svårare för myndigheterna att kontrollera.
– När vi gör marknadskontroller märker vi att en del företag inte alltid har full koll på tillverkningen. Som förälder måste man vara mer kritisk än tidigare. Man måste tänka själv och lita på sin egen känsla, säger Anna Strandberg.  

Konsumentverkets undersökningar visar även att det är en bransch med stora prisskillnader. Och det är inte alltid så att dyrast är bäst. Anna Strandberg tar återigen exemplet med dyra barnvagnar, som samtidigt är en av de viktigaste investeringarna för en barnfamilj. I dag finns höga trehjulingar som ska vara enkla att köra runt i en butik, vagnar med svängbara hjul och vänd- höj- och sänkbara handtag. Den här typen av funktioner får man så klart betala extra för.
– Man måste fråga sig själv vad man egentligen ska ha vagnen till, hur man bor och om man har bil eller inte. Dessutom kan sådana här funktioner gå ut över säkerheten. Vi vet att den här typen av modeller är mindre stabila än traditionella vagnar. Det har också hänt att justerbara handtag gått av så att barn fallit ur vagnar och skadats.

Över 500 leksaker per barn
En studie som gjordes för några år sedan visade att genomsnittet för antalet leksaker hos svenska barn mellan tre och fem år var 536. Och då räknades ändå inte enskilda pusselbitar eller legobitar. Studien visar också att antalet leksaker ökar med stigande ålder. Treåringarna hade drygt 400 leksaker och femåringarna runt 600 leksaker.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu

Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.

Laboratorietest

Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?

Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Undvik de billigaste T-shirtarna

Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.

Laboratorietest

Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?

Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.

Laboratorietest

Håll drickan kall i värmen med en kylbox

Ljummen läsk och slokande sallader är inte skoj att plocka fram när det vankas lunch på stranden, men med en elektrisk kylbox håller sig picknickmaten fräsch även de varmaste dagar. Men några av dem tar lång tid att få ner i temperatur, och det är stor skillnad i hur mycket de rymmer i förhållande till sin storlek, visar Testfaktas test av tio termoelektriska kylboxar.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.