Vem har inte svurit över att favoritjeansen gått sönder? De spricker i grenen, skaver sönder på insidan av låren eller helt enkelt slits ut och förlorar sin färg. Frågan är om det är jeansen det är fel på, och om det i så fall skiljer något i kvalitet mellan olika märken och prisklasser. Jeans har på senare år blivit ett renodlat modeplagg där det främst är design och varumärke som bestämmer priset.
Laboratoriet Swerea IVF har för Testfaktas räkning jämfört åtta par tvättade jeans från olika fabrikat. Visst går det att hitta skillnader mellan modellerna, men testledare Ann Stare förvånas över är hur pass starka materialen är överlag.
– Jag hade faktiskt förväntat mig ett mycket svagare resultat. När tillverkarna för några år sedan började påverka materialet genom att tvätta, slita och bleka jeansen hade man en hel del problem. Men här klarar nästan alla jeans 50.000 varv i nötningsmaskinen, vilket är i klass med riktiga arbetskläder, säger hon.
[PDF]
Acne och Dressman gick sönder i testet, men först efter 45.000 varv vilket får ses som mycket bra det också, enligt Ann Stare.
Tittar man närmare på jeansen efter nötnings-testet kan man ändå konstatera vissa kvalitetsskillnader. Även om de inte går hål i plaggen har material och färg slitits ned olika mycket. Här sticker H&M, Acne, Dressman och Levi’s ut som sämre än övriga.
– Vi vägde jeansen före och efter nötning. De jeans som hade tappat mest i vikt såg också mest slitna ut, säger Ann Stare.
En byxa som däremot håller färgen bra är JC:s lågprismärke Crocker. Crocker har dessutom bäst rivstyrka av alla modeller i testet, vilket gör byxan till total testvinnare. Här gjorde laboratoriet en reva i byxtyget och mätte kraften som krävs för att göra revan större. Crocker är till exempel dubbelt så starka som Acne.
– I detta moment gick det att se större skillnader mellan jeansen. Men ingen är direkt dålig, säger Ann Stare.
Testfaktas test tyder alltså på att dagens jeans håller en jämn och hög kvalitet. Samtidigt visar många diskussionsforum på nätet att jeans och jeanskvalitet är ett angeläget ämne. Och många upplever att kvaliteten på jeans är dålig. Hur går detta ihop?
Sebastian Hellström, drift och marknadschef på jeansbutikskedjan Solo, tror att vi ställer orimligt höga krav på våra jeans.
– Jeans är ett plagg som vi använder varje dag, vid alla aktiviteter och i alla väder. Det går inte att jämföra med en kostymbyxa som du kanske bara har på jobbet.
En annan förklaring kan vara vårt mycket speciella förhållande till våra jeans, enligt Hellström.
– Vi blir mer ledsna och arga när våra favoritjeans gör sönder jämfört med andra plagg. Det visar inte minst den ökande trenden med att allt fler lagar och förstärker jeansen i stället för att kasta dem, säger han.
Och även om jeansen i testfaktas test håller hög standard kan man som konsument självklart råka ut för plagg som helt enkelt inte håller måttet. Då har du rätt att reklamera jeansen inom tre år från att du köpt dem. Men då måste det handla om ett ursprungligt fel och inte rent slitage.
– Om en vara går sönder inom sex månader utgår man från att felet är ursprungligt och då är det upp till butiken att bevisa att så inte är fallet. Här kan det handla om att jeansen spricker efter bara ett par månader eller krymper trots att du följt tvättanvisningarna, säger Peter Gustavsson, jurist på konsumentverket.