Solglasögonen är inte bara en av sommarens hetaste accesoarer, det är även ett viktigt skydd för ögonen mot solens skarpa strålar. Man hittar brillorna överallt. Minsta lilla strandkiosk till vräkigaste lyxbutik säljer sommarens symbol från alltifrån en 50-lapp till flera tusen kronor.
Men hur bra är glasögonen egentligen?
Testfakta lät SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, testa åtta populära solglasögon. På ytan lika varandra, men prislappen skiljer rejält. Från billigaste H&M-paret för 60 kronor till ett par från franska lyxmärket Chanel för drygt 2 000 kronor. Kvaliteten då?
Chanel blev slagen av H&M.
– Det var ingen dramtatisk skillnad i kvalitet mellan de glasögon vi testade. Dramatiken fanns mer på prislappen, säger Gösta Werner, testansvarig på SP.
Laboratorietestet var indelat i fyra delar:
- UV-skydd. Klarar glasögonen att filtrera bort de ultravioletta strålarna?
- Optisk kvalitet. Bra solglasögon ska inte ha någon brytning.
- Hållbarhet. Vad händer vid lättare slag?
- Reptålighet. 400 gram sand hälldes på glasögongen.
Ett bra skydd mot UV-strålar är viktigt för att ögonen inte ska skadas. Den största faran är att få grå starr om man får för mycket UV-strålar.
De testade solglasögon utgav sig för att ha 100-procentigt UV-skydd. Ingen höll löftet, även om glasögonen från H&M och Haga Eywear endast släppte igenom 0,03 procent av UV-strålarna.
– Man får skriva 100 procents UV-absorption och ändå ha en halv procents genomsläpp. Det klarade alla utom Polaroid. Den släppte igenom över tre procent, säger Gösta Werner.
Det är noterbart att Polaroid inte lever upp till sin egen standard. UV-strålningen mäts i nanometer och gränsen för att kunna säga att man klarar 100 procents UV-absorption är 300 nanometer. Polaroid anger en högre gräns, 400 nanometer, men klarar den inte. Det gjorde däremot alla de andra solglasögonen, trots att de inte angett den högre gränsen.
Den optiska kvaliteten testades i tre olika moment. Med den som grund kunde man se vilka glasögon som uppnådde kravet för optisk klassificering.
Fyra – Åhléns, H&M, Haga och Polaroid, höll högsta otpiska kvalitet, klass 1. Chanel, Granite, Prestige klarade klass 2. Evita Peroni var enda paret som hade så hög brytning att de inte klarade en optisk klassificering.
Går glasögonen sönder spelar det inte så stor roll om de håller optisk toppklass. Samtliga glasögon klarade både slag- och böjtålighetstestet.
Att få 400 gram sand över glasögonen gick däremot inget par obemärkt förbi. Det blev repor i alla glasögon. Mest reptåliga var Prestige och Polaroid.
Det var jämt i toppen av testet. Haga Eywear blev knapp testvinnare före H&M. Chanels glasögon som var 35 gånger så dyra som testets billigaste blev nästjumbo. Sämst var de näst dyraste glasögon, Polaroid.
Priset verkar inte avskräcka. Exklusiva lyxmärken säljer som aldrig förr i Sverige.
– Intresset ökar hela tiden. På senare år har märken som Gucci och Louis Vuitton öppnat egna butiker i Sverige. Den som köper ett par dyra glasögon köper inte bara ett märke. Man kanske väljer dem för designen också, säger Johanna Finnholm, trendanalytiker på Svenska Moderådet.
Men är det någon idé att köpa lyxmärken när de är sämre?
– När det gäller konfektion håller de dyra märkena högre kvalitet än lågpriskedjor. Ofta är det bättre sömnadsarbete och så. När det gäller glasögon verkar det tydligen inte gälla.