Boom i babyprodukter

Boom i babyprodukter

Barnvagnar, leksaker och olika säkerhetsprylar. Marknaden för babyprodukter har exploderat med många nya aktörer. Som konsumerande förälder gäller det att förhålla sig kritisk och tänka själv.

Martin Hansson Publicerad: 30 Nov, 2009
Läs senare
En babyvakt med fyra kilometers räckvidd. En skrikanalysator som talar om ifall babyn är hungrig, trött eller behöver byta blöja. Eller varför inte en toalett i babystorlek, som spelar en liten fanfar varje gång barnet åstadkommit något. Marknaden för barn- och babyprodukter har ökat lavinartat de senaste åren. Affärer som Babyland är stora som varuhus, anrika NK i Stockholm planerar ett helt våningsplan för den yngre målgruppen och årets barnmässa i Älvsjö slog nytt rekord med över 20 000 besökare.
– För tio år sedan fanns tio barnvagnar att välja mellan. I dag finns det hundratals märken för olika tycke och smak. De har blivit mycket mer av en trendprodukt – en statuspryl som kan kosta över 10 000 kronor, säger Anna Strandberg som arbetar med barnsäkerhet och barnprodukter på Konsumentverket.

När danska motsvarigheten till Konsumentverket undersökte förstagångsföräldrars inköpsvanor för ett par år sedan visade det sig att mer än var tredje föräldrapar har förköpt sig på babyprylar. Anna Strandberg är inte förvånad.
– Vi skulle säkert få ett liknande resultat här. Barn får allt större inflytande på föräldrars konsumtion. En svensk undersökning för några år sedan visade att svenska barn i genomsnitt har över 500 leksaker var. Det är väldigt mycket.

Professor Helene Brembeck, på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan i Göteborg, har studerat föräldrars konsumtionsvanor sedan början av åttiotalet. Hon menar att utvecklingen bara speglar samhället vi lever i. Dels är shopping och homestyling stort för dagens unga föräldrar, och det är naturligt att även barnet blir en del av det. Dels finns ett helt annat säkerhetsmedvetande än för trettio år sedan.  
– När jag pratar med unga mammor i dag ser man risker med allt, både i och utanför hemmet. Det är inte så konstigt med tanke på alla larmrapporter som vi bombarderas med. Samtidigt har vi sett en nedmontering av välfärdssamhället som också spelar in. Man känner att man själv måste ta ansvar och då är det lätt att köpa en sak för mycket, säger hon.   

Just rädsla är något som företagen gärna anspelar på i sin marknadsföring. Ofta står det ”rekommenderas av flertalet barnmorskor”, ”känn dig trygg med…” och liknande i annonserna.
– Här har branschen självklart ett ansvar att ge korrekt information och inte haussa upp den här rädslan mer än nödvändigt, säger Helene Brembeck.  

Anna Strandberg ser en annan risk med det ökande utbudet av säkerhetsprodukter.
– Man är väldigt mottaglig för sådana här argument som nybliven förälder. Men babyvakter och olika typer av larm kan också ge en falsk säkerhet. Det är inte alltid tekniken fungerar, säger hon.

En sådan här lukrativ bransch leder också till att fler vill vara med och dela på kakan. Några få stora aktörer har på senare tid fått sällskap av en mängd små företag som aldrig sysslat med baby- och barnprodukter tidigare. Det gör det svårare för myndigheterna att kontrollera.
– När vi gör marknadskontroller märker vi att en del företag inte alltid har full koll på tillverkningen. Som förälder måste man vara mer kritisk än tidigare. Man måste tänka själv och lita på sin egen känsla, säger Anna Strandberg.  

Konsumentverkets undersökningar visar även att det är en bransch med stora prisskillnader. Och det är inte alltid så att dyrast är bäst. Anna Strandberg tar återigen exemplet med dyra barnvagnar, som samtidigt är en av de viktigaste investeringarna för en barnfamilj. I dag finns höga trehjulingar som ska vara enkla att köra runt i en butik, vagnar med svängbara hjul och vänd- höj- och sänkbara handtag. Den här typen av funktioner får man så klart betala extra för.
– Man måste fråga sig själv vad man egentligen ska ha vagnen till, hur man bor och om man har bil eller inte. Dessutom kan sådana här funktioner gå ut över säkerheten. Vi vet att den här typen av modeller är mindre stabila än traditionella vagnar. Det har också hänt att justerbara handtag gått av så att barn fallit ur vagnar och skadats.

Över 500 leksaker per barn
En studie som gjordes för några år sedan visade att genomsnittet för antalet leksaker hos svenska barn mellan tre och fem år var 536. Och då räknades ändå inte enskilda pusselbitar eller legobitar. Studien visar också att antalet leksaker ökar med stigande ålder. Treåringarna hade drygt 400 leksaker och femåringarna runt 600 leksaker.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Kvalitet kostar när det gäller hantverksbyxor

Med ett par sköna, stretchiga hantverksbyxor blir arbetet både enklare och bekvämare. Vårt test visar att slitstarka byxor kostar mer men håller längre, och är därmed både mer ekonomiska i längden och samtidigt ett bättre miljöval.

Laboratorietest

Bästa brännan på burk - test av brun utan sol

Brun utan sol är ett enkelt knep för att få en solkysst ton utan att utsätta huden för skadliga UV-strålar - eller pigga upp sig när solen lyser med sin frånvaro. Testfaktas test av BUS-produkter i mousseform visar att det inte är de dyraste produkterna som är bäst.

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.