Testfaktas köpguide för elcyklar

Testfaktas köpguide för elcyklar

Utbudet av elcyklar växer hela tiden.

Det viktigaste när du ska välja elcykel är att tänka igenom hur du ska använda den. Testfakta hjälper dig ta reda på vilken elcykel som passar just dig bäst.

Published: 17 Oct, 2022

I vår elcykelguide hittar du:

  • Olika typer av elcyklar som finns på marknaden

  • Skillnaden mellan billig och dyr elcykel

  • Räckvidd och batterikapacitet

  • Cykelns tekniska egenskaper

Vilken elcykel ska jag välja?

Det beror främst på hur ska använda cykeln. Ska du cykla korta sträckor i stan, eller ska du pendla långa sträckor till jobbet varje dag? Ska du åka i platt och enkel terräng, eller i tunga backar? Åker du bara själv, eller transporterar du också bagage eller cykelsläp med barn? Här är de typer av elcyklar som finns på den svenska marknaden:

Stadscykel/city bike

En stadscykel, eller City Bike, har ofta en upprätt sittställning och något kortare räckvidd än hybridcykeln. Den typiska stadscykeln har också ett lågt insteg. I denna kategori hittar du ofta cyklar med lägre motoreffekt och batterikapacitet än i hybridkategorin, även om det finns en stor variation bland elcyklarna i denna kategori.

Pakethållare, lampor och skärmar är ofta standardutrustning, så du får en komplett cykel. Stadscyklar är ofta anpassade för den som vill cykla upprätt på ett elegant sätt, med fokus på komfort.

Ett exempel på en klassisk stadscykel med utmärkt komfort är Merida som blev bäst i test 2022.

Hybridcykel

Hybridcykeln har ofta ett modernare och sportigare utseende, och en mer framåtlutad sittställning än den klassiska stadscykeln. Men både design och egenskaper varierar bland hybridcyklar. De flesta cyklar i denna kategori har bra räckvidd, vilket passar jobbpendlaren som vill slippa ladda batteriet under dagen. Detta är också valet för den som vill ta elcykeln på längre utflykter på landsväg och asfalt, eller på grusväg om däcken passar för det. Hybridelcyklar är ofta, men inte alltid, utrustade med skärmar, pakethållare och stöd.

Termen trekking används ibland synonymt med hybridcykel, och som namnet antyder är det cyklar som lämpar sig för långa resor. Elcyklar med beteckningen trekking har ofta lite grova däck som standard. Ta gärna en titt på testvinnaren från 2020.

Grus- och terrängcyklar – specialiserade elcyklar

Det här är elcyklar avsedda för grusvägar eller terräng, gärna med bra dämpning, större dimensioner på däcken och grövre däck. Dessutom har de en kraftfull motor och en bra batterikapacitet som ger lång räckvidd och extra kraft för att ta sig över hinder.

Dessa cyklar har ofta en speciell design för styret, framgaffeln och andra delar av cykeln, på grund av deras användningsområde. De tål hög belastning och hårt slitage, där även delar som växlar, bromsar och liknande ska hålla för belastningen samtidigt som ramen helst ska vara lätt. Därför ligger de oftast i en högre prisklass än hybrid- och stadscyklarna. Dessa elcyklar säljs ofta utan pakethållare, skärmar, stöd och lampor.

Testfakta testar främst stadscyklar och hybridcyklar för användning på vardagsresan men det finns inget hinder för att använda en cykel avsedd för terräng- eller grusvägar som pendlarcykel.

Transportcyklar – för den som behöver bagageutrymme

Transportcyklar blir allt populärare, inte minst hos stadsfamiljer med små barn. Transportcyklarna med störst lastkapacitet brukar ha en stor låda framför styret med plats för barn eller bagage, och kanske även en bagagelåda där bak. Dessa cyklar finns både som två- och trehjuliga. Det finns även transportcyklar med två hjul och en stor bagagelåda bak. Transportcyklarna är gjorda för att tåla tung belastning och har ofta en starkare ram, bra batterikapacitet och rejäla bromsar.

Vi har hittills inte testat transportcyklar men det finns lite information hos vår partner NAF (Norska Automobilförbundet). Vi rekommenderar alltid att prova cykeln innan du köper den för att bedöma om den passar din användning och för att testa hur det går att manövrera cykeln.

elcykel på väg


Vad är skillnaden på en dyr och en billig elcykel?

En elcykel är för de flesta en stor investering. Du bör därför lägga lite tid på att läsa tester, tänka på hur du ska använda den, och hur mycket pengar du vill lägga på en elcykel. Du kan få cyklar för ca 10 000 kr, som har bra räckvidd, och som fungerar alldeles utmärkt för lättare resor. Om du ska pendla med elcykeln behöver du lägga mellan 20 000 och 35 000 kr för en bra cykel.

Här är våra köpråd:

Cyklar under 25 000

I denna prisklass varierar cyklarna stort, både i kapacitet och kvalitet. För dig som vill ha en cykel för lättare resor, som inte vill pressa cykeln hårt och som inte kräver den längsta räckvidden kan en cykel för mindre än 20 000 kr fungera bra. Du kan absolut få en användbar elcykel för runt 10 000 kr, men du får inte ha för höga förväntningar på livslängden och kvaliteten på de billigaste modellerna. Läs vårt test av billigare elcyklar.

Våra tester visar ett samband mellan pris och kvalitet på elcyklar. Cyklarna i den lägsta prisklassen får genomgående svagare resultat vad gäller konstruktion och kvalitet än de som är snäppet dyrare. Användartester visar att de prisvärda cyklarna oftare får feedback om skakningar, skramlande och vinglig körning. Vi ser också skillnad i räckvidd och i hur effektiv drivlinan är. Billiga elcyklar får också ofta dåliga resultat när vi testar bromsar. Vissa av cyklarna hade bara fälgbroms och detta ger inte tillräckligt bra bromskraft enligt oss. På bromsar ser vi lyckligtvis en positiv utveckling inom de billiga cyklarna, även om det fortfarande finns kvalitetsskillnad jämför med de dyraste cyklarna.

Man får räkna med att de billigaste elcyklarna har lägre kvalitet och en kortare hållbarhet på cykeldelar som motor, drivlina, växlar och bromsar. Du kommer också att upptäcka att motoreffekten och batterikapaciteten kommer vara lägre på de billiga cyklarna jämfört med dyrare cyklar. Det betyder också att räckvidden och dragkraften blir sämre.

Prisklass 25 000 – 35 000

För den som ska använda cykeln för daglig pendling lönar det sig att investera i en lite dyrare cykel med god kvalitet och hållbarhet. Då bör du gå upp i denna prisklass, som är en mellanprisklass för elcyklar. Här får du cyklar med längre räckvidd, bättre batterikapacitet och en genomgående högre kvalitet på delar som motor, drivlina, bromsar och växlar än vad de mer prisvärda modellerna kan komma med.

I denna prisklass finns även flera modeller med tillräckligt bra grepp för att dra dig uppför tunga backar och för att bära bagage eller dra ett cykelsläp. Det kan vara stor variation i kapacitet och kvalitet på cyklar inom prisklassen. Därför lönar det sig alltid att läsa tester av cyklarna och provköra cykeln själv. Se våra senaste tester och även vår långtidstest som vägledning.

Prisklass över 35 000

För många är elcykeln det viktigaste transportmedlet och fungerar som ett substitut för bilen, eller som en andra bil. Då kan det löna sig att investera i en elcykel i en högre prisklass för att få ännu större räckvidd och kapacitet. Här finns även modellerna med bäst kvalitet och hållbarhet på cykelns olika delar; motor, drivlina, växlar och bromsar. Kanske kommer du också att regelbundet transportera bagage och barn med din elcykel och behöver en cykel som tål hög belastning över tid.

Ett exempel på en elcykel i premiumkategorin är BuddyBike X1 som ingick i vår långtidstest och kommer med en avancerad ram av kolfiber och kompositmaterial som är både lätt och hållfast, drivrem istället för kedja och påkostade dämpning i både sadel och styre.

Elcykelns räckvidd

Om du ska cykla korta turer i närområdet kan du klara dig med en cykel som saknar lång räckvidd på batteriet. Om du ska pendla långt och cykla 4-5 mil varje dag blir räckvidden mycket viktigare. Räckvidden påverkas både av cykelns tekniska egenskaper, som batterikapacitet och drivlinans effektivitet, och av hur du använder cykeln.

Batterikapacitet och räckvidd

Räckvidden beror till stor del på batterikapaciteten. Batterikapaciteten anges antingen i Ampere-timmar (Ah) eller i Watt-timmar (Wh) med en variation från 7 till 18-19 Ah (10-11 Ah är vanligast) eller 350-700 Wh. Vill du ha en bra räckvidd bör du välja ett batteri på 500 Wh eller mer, eller över 11 Ah.

Räckvidden påverkas också av batteriets spänning. Ju högre antal volt, desto längre kan du åka med hög kapacitet på batteriet innan det tar slut. Spänningen kan variera från 24 V enda upp till 48 V, men en spänningskapacitet på 36 V är vanligt och bör vara minimum för den som ska cykla i tunga backar.

Att jämföra cyklarnas räckvidd är lite komplicerat. Elcyklar har datorer med olika stödnivåer, och det är inte lätt hitta en likvärdig stödnivå och samma hastighet när man testar. Testfakta har valt att testa elcyklars räckvidd på två olika stödnivåer (min och max) i en testrigg på laboratorium, och med 6 % lutning med en vikt på cykeln motsvarande en vuxen man och med lika belastning på pedalerna. 

Motståndet i drivlinan

Räckvidden påverkas också av motståndsnivån i cykelns drivlina. Motstånd i drivlinan kan förklaras som hur effektiv cykeln är när du trampar på pedalerna. Högt motstånd i drivlinan minskar räckvidden och gör det väldig svårt att cykla fortare än 25 km/h, dvs. när motorns stöd kopplas bort.

Det är också viktigt hur mycket "tryck" det är i cykeln när du trampar (stödfaktorn). Mycket tryck i cykeln (hög stödfaktor) gör att cykeln är väldigt smidig, men laddar ur batteriet snabbare. Motstånd i drivlinan och cykelns stödfaktor är tekniska egenskaper som vi testar i vårt elcykeltest.

Kom också ihåg att en smutsig eller rostig drivmekanism (kedja och växel) ger ökat motstånd och högre förbrukning. 

Räckvidd och användning

Räckvidden påverkas av hur du använder elcykeln. Tunga backar minskar räckvidden jämfört med lätt och platt terräng. Cyklistens vikt och eventuellt bagage på cykeln spelar också in. Om du kopplar till en vagn med ett barn till cykeln suger det ström från batteriet och påverkar också räckvidden. Dessutom gör kraften du som cyklist lägger på pedalerna skillnad i hur långt du kommer. Väljer du en hög stödnivå för att få mycket fart så blir räckvidden kortare än om du väljer en lägre nivå.

En tumregel för dig som ska ha lång räckvidd och cykla 5-6 mil utan att ladda batteriet är att välja en cykel av hybridtyp med en bra batterikapacitet på minst 11 Ah och med lång angiven räckvidd.

Elcykel för tunga uppförsbackar och cykelsläp

Om du ofta ska åka i backar bör cykeln ha tillräckligt med kraft och batterikapacitet för att ge dig bra fart uppför backarna. Det är skillnad på hur mycket "push" eller stöd det finns i de olika elcyklarna när man trycker på pedalen i en uppförsbacke. Det bästa sättet att testa detta är att be att få provköra elcykeln och testa den i en brant backe. Stödfaktorer är en av de egenskaper som vi testar i våra elcykeltester.

Stödfaktor och bra batterikapacitet är särskilt viktigt om du drar ett cykelsläp uppför.
Testvinnaren Haibike har både kraft och batteri nog för att dra cykelsläp, och dessutom en bra räckvidd. 

elcykel i natur

Tekniska egenskaper

De tekniska egenskaperna har stor inverkan på elcykelns pris och kvalitet. Köper du en cykel med bra batterikapacitet får du längre räckvidd. Väljer du en cykel med bra stödfaktor från motorn får du bättre grepp i backen och mer "tryck" i cykeln. Bra bromsar av god kvalitet är också viktiga, speciellt på elcyklar eftersom de går snabbare och väger mer än en vanlig cykel.

Motor

För att elcykeln ska definieras som en cykel får motorn inte ha högre effekt än 250 watt. De allra flesta elcyklar har en 250-watts motor, men det finns även billiga alternativ med en 200-watts motor.

Motorn ska sluta driva cykeln när hastigheten når 25 kilometer i timmen. Om cykeln har en motor med högre effekt än 250 watt, eller om den ger effekt i hastigheter över 25 kilometer i timmen, så definieras cykeln som en moped.

Var på cykeln bör motorn vara placerad?

Motorn på en elcykel kan sitta i framhjulets nav, i bakhjulet (navmotor) eller i veven (vevmotor). Du hittar ofta navmotorer på de billigare elcyklarna, medan vevmotorer är vanligast på dyrare cyklar. Motorns placering är viktig för elcykelns egenskaper.

En vevmotor ger ett smidigt och bra grepp och bra viktbalans på cykeln. Detta gäller särskilt när batteriet även sitter centralt på cykeln. En fördel med en vevmotor är att du själv kan byta däck eftersom du då inte påverkar delarna som är kopplade till motorn.

En motor i bakhjulet ger bra grepp eller tryck, även i uppförsbackar. Eftersom bakhjulet har mer vikt än framhjulet riskerar du inte att hjulet där dragkraften sitter snurrar. Nackdelen är att det blir krångligt att själv ta av och sätta på däcket på bakhjulet vid en punktering eller vid byte till dubbdäck. En motor i bakhjulet är en nackdel om du ska koppla en cykelvagn till bakhjulet.

En motor i framhjulet är ofta en rimlig lösning för tillverkaren. När motorn är placerad på framhjulet, som har lägst vikt, blir resultatet mindre effektiv än de andra två varianterna. Det kommer du att märka särskilt i uppförsbackar, i löst underlag, och när du ska dra cykelsläp. Det kan också göra cykeln svårare att manövrera, till exempel upp på trottoarkanter. Elcyklar med motorn i framhjulet lämpar sig bäst för cykling på asfalt, i lätt terräng och utan för mycket vikt på cykeln. Som med motorn i bakhjulet är det en nackdel när man själv ska byta däck.

Som huvudregel rekommenderar vi en elcykel med vevmotor eftersom den ger bra dragkraft fördelat över hela cykeln, bästa balans på cykeln och för att det förenklar däckbyte om du vill göra detta själv. Elcyklar med vevmotor är också förstahandsvalet för den som vill koppla en cykelvagn till cykeln. Cykelsläpet är kopplat till axeln i bakhjulet och då är det en fördel att det inte finns någon motor i bakhjulet som kan påverkas av att montera cykelsläpet. 

Batteriet på elcykeln sitter antingen på cykelns baksida, under bagagefacket eller på cykelns ram. Vissa cyklar har även batteriet placerat i sadelstolpen. Batteriets placering är viktig för viktfördelningen på cykeln. Batteriet är tungt och kan påverka cykelns balans. Det är en fördel att batteriet placeras lågt och centrerat på cykeln, snarare än att ha batteriet bak. Detta gäller särskilt om du dessutom ska ha mycket bagage på cykeln.

Laddningscykel och laddningshastighet

De flesta elcyklar har ett litiumjonbatteri. De har fördelen att de sällan självurladdar och batterikapaciteten försvagas i liten utsträckning genom att ladda batteriet innan det är tomt.

Batteriets laddningshastighet anger hur lång tid det tar att ladda ett tomt batteri till full styrka. Laddningshastigheten varierar vanligtvis mellan 4 och 6 timmar, men kan även påverkas av batteriets skick efter långvarig användning.

Laddningscykeln anger hur många gånger batteriet kan laddas från ett tomt batteri till full styrka och varierar mellan 600-1000 laddningscykler. Det är dyrt att köpa ett nytt batteri, och det kan vara en fördel att ha ett stort antal laddningscykler på batteriet för den som ofta använder elcykeln.

Laddning, lagring och säkerhet

Det kan finnas en viss risk för brandrisk när elcykelns batteri laddas. Laddning av batteriet bör därför göras under dagen så att du har koll på laddningen. Följ tillverkarens instruktioner för laddning av batteriet och se till att det inte finns några brännbara material i närheten av batteriet och laddaren.

Batteriet ska tas ur cykeln vid förvaring, och bör förvaras torrt när temperaturen sjunker under minus 10 grader. Det rekommenderas att batteriet laddas till mellan 50 och 70 procent vid förvaring. Följ tillverkarens instruktioner för förvaring av batteriet.

Det har vid sällsynta tillfällen hänt att det har uppstått brand i elcykelbatterier. Detta kan vara relaterat till tillverkningsfel eller skador på batteriet. Var därför extra uppmärksam om batteriet utsätts för stötar eller skador. Förvara även batteriet på en plats med brandvarnare och bortom omedelbar närhet till brandfarligt material.

Bromsar

Elcykeln kommer vanligtvis med antingen mekaniska eller hydrauliska skivbromsar. Några prisvärda elcyklar kommer med fälgbromsar.

Elcykeln är tyngre än en vanlig cykel och kombinationen av vikt och potentiellt hög hastighet gör att det behövs starkare bromsar än på en vanlig cykel. Vi rekommenderar att elcykeln har hydrauliska skivbromsar eftersom det ger den bästa bromseffekten.

Som huvudregel rekommenderar vi inte en elcykel som endast har fälgbroms eftersom detta enligt vår uppfattning inte ger tillräckligt bra säkerhet och bromseffekt.

facebook Comments

Fler nyheter

Långtidstest av elcyklar - resultat

1 000 km i vardagen - hur klarar sig elcyklarna utanför laboratoriemiljön?

Elcyklar - en omogen marknad

Testfaktas långtidstest av elcyklar visar tydligt att det fortfarande är en väldigt omogen marknad. Många elcyklar är undermåligt utrustade, särskilt när det gäller bromsarna.

Körrapport elcykel: Buddy Bike sX1

I samband med vårt långtidstest av elcyklar fick vi möjlighet att testa en prototyp av nya norska Buddy Bike sX1. Cykeln ingick inte i vårens laboratorietest då den ligger i premium klassen med en prislapp betydligt högre än testdeltagarna.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.