– Även om det står vad det kostar per megabyte så är det svårt för konsumenten att översätta det och få en uppfattning om hur mycket det blir, säger Andreas Evestedt, informationsansvarig på KTIB.
Han säger att det finns exempel på konsumenter som fått betala tusentals kronor för nedladdning av en enda låt. Störst fara är det när man surfar mobilt utomlands, då kan mängden data man laddar ner bli väldigt dyrt.
– Vi har regelbundna träffar med operatörerna och har vädjat om att informationen ska förbättras och bli tydligare. Branschen är positiv, men det går att göra ytterligare bättre tycker vi, säger Andreas Evestedt.
Det totala antalet klagomål som kommit in till KTIB har minskat. Under den första halvan av verksamhetsåret noterades 4.800 ärenden. Siffran sjönk sedan till 3.900 under den senare hälften.
Ett problem som har minskat verkar vara så kallad felaktig anslutning, när konsumenter flyttas från en operatör till en annan utan godkännande. KTIB tror att de uppföranderegler som byrån tog fram tillsammans med branschen kan ha hjälpt till att stävja problemet.
Ett område där klagomålen däremot inte har minskat är ADSL, bredband över telefonnätet. Det kommer in stadigt runt 400 klagomål i kvartalet, på det mesta som man kan drabbas av: flytt av abonnemang, leveransförseningar, problem vid operatörsbyte och missnöje med hastigheten.
Det här klagar vi på:
Område | 11 okt 06-31 mar 07 | 1 apr 07-10 okt 07 | Totalt |
Internet/bredband | 1720 | 1320 | 3040 |
Fast telefoni | 1420 | 930 | 2350 |
Mobiltelefoni | 840 | 1080 | 1920 |
IP-baserad telefoni | 300 | 310 | 310 |
Mobilt bredband | 21 | 119 | 140 |
Resterande ärenden ligger utanför de huvudområden som redovisas ovan. Siffrorna är avrundade till närmaste tiotal. Notera att den första perioden innehåller fler antal dagar.