Att efterfrågan på begagnade smartphones är stor märker bland annat företaget Inrego, som ända sedan 90-talet samlat in begagnad teknik från andra företag. De testar, rekonditionerar och reparerar sakerna som sen säljs vidare i en webbshop. Och just telefonerna går åt snabbt.
– Vi skulle kunna sälja ännu fler om vi hade fler produkter att sälja. Företag och myndigheter kan bli bättre på att ta tillvara sina gamla mobiler, säger Fredrik Nilsson, marknadschef på Inrego.
Det finns också en rad aktörer, som till exempel telefonoperatören Halebop, som samlar in mobiler från privatpersoner och säljer vidare via sin webbutik.
Priserna i begagnatsegmentet är lägre än för nya telefoner, men hur mycket beror förstås på telefonernas skick. När vi jämför ny- och begagnatpriset på några nyare modeller, som iPhone X och Sony Xperia XZs, är de begagnade exemplaren som ligger ute till försäljning mellan 1 500 och 2 000 kronor billigare (se faktaruta).
Men vågar man då köpa en begagnad mobil på nätet? Kan det vara stöldgods man köper? Fredrik Nilsson på Inrego tycker att den som köper en mobil på nätet bör göra samma granskning som vid en annan affär via en webbutik. Ser butiken seriös ut? Har de en trygg e-handel? Har de garanti? Kan de berätta varifrån produkterna kommer?
– När produkter liksom i vår butik kommer från företag är risken att det är stöldgods minimal. Och köper man av en privatperson eller ett företag som säljer privatpersoners telefoner kan alltid be om att få se ett inköpskvitto tycker jag, säger han.
Konsumentköplagen ger konsumenten rätt att reklamera ursprungliga fel i upp till tre år efter köptillfället. Här skiljer lagen inte på nytt och begagnat. En vara som har sålts "i befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall anses felaktig ”om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta”.
– Det betyder att man inte kan ställa samma krav på begagnat som nytt. Däremot ska det fungera som utlovat och som jag rimligen kan förvänta mig, säger Bo Lång, vägledare på Konsumentverket.
Företagen har ofta frivilliga garantier som varierar mellan en månad till två år. Garantier kan innehålla fler åtaganden från företagets sida. Men ibland kan det låta generösare än det är.
– Där garantin är längre än sex månader så får man anse om inget annat anges i villkoren, att det är företaget som har bevisansvaret under garantitiden. Det förbättrar alltså konsumentens läge. Men om garantin är kortare, och om den inte omfattar mer än vad lagen kräver – det vill säga ett ursprungligt fel – så skulle jag säga att värdet av garantin är tveksam, säger Bo Lång.
Blir det då ofta problem i dessa affärer? En sökning hos Allmänna reklamationsnämnden visar att bland de företag Testfakta tittat på har flera företag inga anmälningar alls och några har en enstaka. Ett företag sticker dock ut - Telefonshoppen - som har 22 anmälningar om telefoner där det blivit tvister kring fel. Av dessa har en handfull ärenden utfallit till butikens fördel och endast ett ärende gäller just en begagnad telefon.