Det är trafikforskaren Jonas Åkerman vid KTH i Stockholm som i en doktorsavhandling tittat på vad transportsektorn måste göra för att uppnå sina långsiktiga miljömål. Enligt hans beräkningar gav svenskarnas flygresor under 2006 ett utsläpp på 8,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det kan jämföras med biltrafiken som under samma år släppte ut 12,5 miljoner ton kodioxid. Den siffran hade sjunkit till 12,1 miljoner ton 2009. Däremot har flygresande ökat kraftigt de senaste åren – särskilt längre utlandsresor till exempelvis Thailand.
– En Thailandsresa ger närmare 2,5 ton koldioxidekvivalenter per person. Det är ungefär lika mycket som 1 500 mils körning med en normalstor bensinbil, säger Jonas Åkerman, som forskar vid avdelningen för miljöstrategisk analys på KTH till Dagens Nyheter.
Ett stort problem med utsläppen från flyget är att de inte belastar nationell statistik. De står utanför Kyotoprotokollet och omfattas inte av utsläppsrätter inom EU. Flygbränset för internationell trafik är befriat från klimatskatter och moms.