Luddiga löften om vad vinterskorna ska klara

Luddiga löften om vad vinterskorna ska klara

Svenska vintrar ställer tuffa krav på skorna. Men några tydliga branschregler för vinterskor finns inte. Foto: Shutterstock

Blöt och kall om fötterna i vinter? Kan man klaga på vinterskorna om de inte håller måttet? Testfakta har kollat vad som gäller.

Kristina von Dolwitz
Kristina von Dolwitz Publicerad: 8 Jan, 2018
Läs senare

Man skulle kunna tro att ett par vinterskor ska klara ett svenskt vinterklimat med fukt, kyla och ishalka. Men faktum är att en vintersko som beskrivs som ”perfekt för vinterdagar” eller ”varmfodrad och med bra grepp”, inte har några konkreta löften att leva upp till enligt skobranschen.  

– Det finns inga helt vattentäta skor, det är i så fall gummistövlar eller skor med tätskikt i sig. Värme är också väldigt subjektivt, så är man är frusen av sig är det bäst att fråga extra i butiken, menar Maria Sandow på branschorganisationen Svensk Handel som företräder skohandlarna. 

Inte heller ska man förutsätta att alla sulor på vinterskor är halkfria enligt branschorganisationen. 

– Sulor av gummi har bättre grepp än plast och mönstrad sula är bättre än slät men helt halkfria blir skorna bara med broddar, säger Maria Sandow. 

Men samtidigt så säger Konsumentköplagen att produkter som säljs ska vara ämnade för sitt ändamål – hur går det ihop? 

Maria Wiezell– Om du går in i en svensk butik och frågar efter vinterskor, då ska de klara normalt vinterklimat. De ska vara hyfsat vattenavvisande och varma. Däremot kan man inte förutsätta att de är vattentäta – om de inte specifikt lovar det, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter. 

Hur bra skorna klarar en svensk vinter blir i mycket en tolkningsfråga. Att ställa frågor om skorna i butik är bra men bäst är ändå det ha skriftligt på allt som är viktigt att skorna ska klara, enligt Maria Wiezell. För om du påstår att det är fel på skorna är det du som måste kunna bevisa det. 

– Jag skulle gärna se ett standardiseringsarbete där man sätter lite siffror på exakt hur vattentäta och varma skorna är till exempel. Så att det blir tydligare för konsumenten vad man köper, säger Maria Wiezell. 

På Nilsongroup, en av Sveriges största återförsäljare av skor finns det inga tveksamheter om att skor som säljs som vattentäta också ska vara det. Såvida inte kunden misskött skorna så att de vattentäta egenskaperna förstörts.

Andra egenskaper är mer subjektiva, enligt inköpschef Kristina Ryding. Hon håller med om att en branschstandard hade varit önskvärd. 

– Ur ett konsumentperspektiv hade det varit lättare att tolka informationen om skorna. Vi vet ju exempelvis att våra varmfodrade skor är varma, men som det är nu så finns det ju inget tydligt sätt att beskriva hur varma de är, säger Kristina Ryding.

Skriftliga löften eller ej, om skorna inte fungerar som du trott när du köpte dem är första alternativet att kontakta butiken. Om inte skobutiken ger dig rätt kan du ta hjälp av en konsumentvägledare och slutligen klaga hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Men hos ARN får konsumenten sällan rätt i den här frågan. Ofta handlar det om att det saknas skriftliga löften enligt nämnden ordförande, Britta Ahnmé Kågerman.  

– Sen är många av de skor vi får in i mycket dåligt skick. Det är uppenbart att de inte skötts enligt tillverkarens anvisningar. 

Fel på skorna? Så gör du för att klaga.

1. Kontakta skobutiken och berätta att du är missnöjd med köpet. De flesta butiker vill ha en bra relation med sina kunder. 

2. Konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel i upp till tre år efter köpet. Men du måste göra det senast två månader efter att felet upptäckts. 

3. Det är bra att ta med eventuella garantier eller löften om t ex vattentäthet. Sex månader efter inköp är det du som måste bevisa att felet ligger hos skon och inte beror på exempelvis din hantering av skorna. 

4. Säljaren har rätt att först erbjuda dig antingen reparation (max två gånger per fel) eller ny vara. 

5. Om inte det går kan du istället erbjudas ett prisavdrag eller pengarna tillbaka, det vill säga att köpet hävs. 

6. Om du och säljaren inte skulle komma överens kan du vända dig till en konsumentvägledare för råd och hjälp. 

7. Du kan också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN – givet att skorna kostade mer än 500 kronor. 

Källa: Maria Wiezell, Sverige konsumenter.

Fem köpråd för ett lyckat köp av vinterskor

1. Tänk efter hur du vill kunna använda skorna. Om du vill kunna ha dem i alla väder så leta efter skor som är märkta vattentäta eller waterproof. Dubbelkolla gärna med personal på vilket sätt skorna är vattentäta.

2. Det räcker inte att skorna är fodrade för att du inte ska frysa. Viktigast är isolation underifrån genom tjock yttersula i kombination med en varm iläggssula. 

3. Om du vill undvika att köpa halkiga skor, välj en sula av gummi istället för plast. Räfflad sula hjälper också men en tjockare traktorsula ger inte nödvändigtvis bättre grepp. 

4. Om någon egenskap hos skorna är särskilt viktig för dig – till exempel att skorna andas trots att de är vattentäta – be om skriftligt löfte från säljaren så slipper du bli blöt inifrån. 

5.  Läs igenom skornas skötselråd så att du kan ta ställning till om de innebär en rimlig arbetsinsats från din sida. I synnerhet om du vill att skorna ska hålla länge och att du ska kunna reklamera skorna lättare. 

 

facebook Comments

Fler nyheter

Håll dig på fötterna i vinter

När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.

Laboratorietest

Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu

Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.

Laboratorietest

Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?

Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Undvik de billigaste T-shirtarna

Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.

Laboratorietest

Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?

Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.