Änglamark är Sveriges grönaste varumärke med SJ på andra plats, skriver Veckans Affärer. Det är varumärkeskonsulten Differ som frågat tusen svenskar hur de upplever olika varumärken på den svenska marknaden. Enligt Differ beror framgångarna på företagens kommunikation och att man hela tiden talar om vad man gör på miljöområdet.
Undersökningen visar också att gröna val är mer viktiga inom vissa områden än andra. Svenskarna tycker till exempel att det är extra viktigt att välja grönt i bilbranschen, elbranschen och dagligvaruhandeln, medan det är mindre viktigt när det gäller snabbmat, resor och heminredning.
Undersökningen gjordes i två delar. I den första fick de svarande nämna ett varumärke som de tycker är grönt och i den andra fick man välja det grönaste varumärket från en lista.
I kategorin "spontan kännedom" ser listan ut som följer: Änglamark, Grumme, Arla, Saltå Kvarn och Kung Markatta.
När de svarande fick peka ut varumärken från en lista ser listan annorlunda ut: SJ, God El, Coop, ICA och Telge Energi, skriver Veckans Affärer.