Kaffe är stapelvara i de flesta svenska hem, och att priset kan gå både upp och ned har vi konsumenter fått vänja oss vid. Men de senaste åren har kaffepriset varierat extra kraftigt.
I PRO:s matkasseundersökning 2010 låg priset på ett halvkilo kaffe på 29 kronor. 2012 var samma paket uppe på nära 38 kronor. 2013 hade det sjunkit igen till runt 32 kronor.
Förklaringen är ett världsmarknadspris som åkt berg- och dalbana ordentligt. I april 2011 rakade marknadspriset i höjden – då kostade kaffet i genomsnitt 2,31 dollar per pound enligt den internationella kaffeorganisationen ICO:s siffror. I November 2013 låg det på 1 dollar, en nedgång med hela 56 procent.
Prissvängningen har drabbat många av världens kaffeodlare hårt, och enligt organisationen Fairtrade, som arbetar för odlarnas rättigheter i producentländerna, är läget nu högst problematiskt.
– 80 procent av världens kaffeproduktion görs av småbönder som är beroende av kaffet som inkomstkälla. Efter att priserna störtdykt tvingas många nu ge upp sina odlingar, säger Maria Granefelt, pressansvarig på Fairtrade.
Lars Appelqvist, vd på Löfbergs, är också oroad.
– Med de prisnivåer vi har nu får inte odlarna betalt så att det täcker produktionskostnaderna. Och om odlarna tvingas lämna kaffeproduktionen finns det risk att det blir problem med utbudet längre fram, säger han.
De höga priserna 2011 inspirerade flera producenter att öka odlingsarealerna, vilket bidrog till att tillgången blev större än efterfrågan. Men enligt Lars Appelqvist borde den pendeln snart svänga tillbaka.
– Kaffekonsumtionen ökar i världen. Problemet med växtsjukdomen kafferost ökar också och leder till mindre skördar. Kaffeodlingarna är också väldigt känsliga för klimatförändringarna. Vi kommer behöva de kaffeodlingar som finns idag om det inte ska bli brist med stora prisökningar som följd framöver.
Varför ser ni som kaffeföretag då inte till att producenterna får tillräckligt betalt för kaffebönorna?
– Vår ambition är att år 2016 ska allt vårt kaffe vara certifierat av någon av de märkningar som finns på marknaden, och för certifierat kaffe får odlarna mer betalt, säger Lars Appelqvist.
Gevalia och Nestlé med Zoegas har liknande mål – inom ett par år ska allt deras kaffe vara hållbart odlat, enligt dem.
Allt certifierat kaffe ger odlarna bättre ersättning över lag, enligt kaffeföretagen. Men det är bara Fairtrademärkningen som garanterar odlarna ett visst minimipris. Kritiker har menat att ett garanterat lägstapris inte är bra, eftersom det kan sätta utbud och efterfrågan ur spel och bidra till överproduktion. Men Maria Granefelt på Fairtrade håller inte med.
– Det vi gör är att erbjuda ett pris som täcker produktionskostnaderna. Många konsumenter vill betala för det, och det är helt inom ramen för marknadens spelregler.