mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2007/9/17/17292.jpg"/> |
Felix fullkornspasta, ett exempel på en färdigrätt som riktar sig speciellt till kvinnor. |
– Jag upptäckte inga demografiska skillnader. Alla typer av människor äter färdigmat.
Hon intervjuade 249 personer och fem fokusgrupper och den vanligaste uppfattning var att färdigmat äter man oftas ensam när man är stressad. Inte så oväntat toppar två måltider statistiken: jobblunchen och middagen hemma på kvällen. Men skälen till att välja färdig mat vid de här två måltiderna skiljer sig åt.
– Tidsbesparingen är helt avgörande på jobblunchen. Du är stressad och har ingenting med dig. För middagen hemma är bekvämligheten ett tyngre skäl. Du orkar inte handla hem och laga mat och det är praktiskt, förklarar Mia Prim.
Vid fest och bjudningar har dock inte färdigmaten fått något genomslag. Barnfamiljer är heller inga storkonsumenter. När de inte orkar laga mat väljer de istället take-away som pizza eller thai-mat.
Vilket intryck maten ger i affärens hyllor är avgörande för om vi köper eller inte. Smak, konsistens och utseende fångar vårt intresse. Kvinnor ställer ofta högre krav och tittar till exempel efter nyckelhålsmärkning.
Om färdigmaten ska sprida sig till ännu fler och bli ett alternativ även vid middagsbjudningar måste maten leva upp till högre förväntningar, tror Mia Prim. Mer spännande, exotiska och kryddstarka rätter önskas, liksom mer grönsaker. Själv äter Mia Prim färdigmat någon gång ibland.
– Jag tittar efter nyckelhålet och väljer den lite mer exotiska rätten. Jag äter aldrig husmanskost. Sen uppskattar jag om man kan välja till sallad och bröd.
Sverige är ett av de länder som tillsammans med USA och Storbritannien konsumerar mest färdigmåltider.
– Det beror på att vi har många singelhushåll. Det som är lite speciellt i Sverige är att vi vill ha varm mat på lunchen, det är inte så vanligt i andra länder, menar Mia Prim.
Mia Prims avhandling heter "Ready meals from the consumers´ perspective - attitudes, beliefs, contexts and appropriateness". Hon skiljer på kyld och fryst färdigmat och snabbmat från korvkiosker och hamburgerrestauranger ingår inte i undersökningen.