”Så gick jag ner 12 kilo i vikt på 30 dagar, och jag åt
fortfarande vad jag ville”. Så lyder rubriken i företaget Healthzones annons i
Sverigehäftet. Vittnesmålet kommer från ”Patricia Andersson”, som berättar att
hon var tjock och olycklig innan hon hittade mirakelmedlet Removyl. I annonsen
påstås att inga vanor behöver ändras, och att den vikt man gått ner inte kommer
tillbaka.
Stephan Rössner är professor emeritus i hälsoinriktad beteendeforskning vid
Karolinska institutet och har arbetat med överviktsfrågor i 35 år. Han är
upprörd efter att ha sett annonsen.
– Det är beklagligt och upprörande att vår lagstiftning fortfarande är så
tandlös, att påståenden av detta slag, som är uppenbart felaktiga, vilseledande
och biologiskt omöjliga fortfarande kan användas i en cynisk marknadsföring
till desperata och hjälpsökande individer med viktproblem, säger han till
Testfakta.
Redan 2002 skrev Stephan Rössner ett utlåtande till Konsumentverket om
bantningsprodukter. Det är en urgammal sanning att viktnedgång bara kan uppnås
om energiuttagen över en längre tid är större än energiintaget, konstaterade
han. Det finns inte några metoder att gå ned i vikt som inte bygger på att man
ändrar några av komponenterna i den ekvationen.
Marknadsdomstolen har flera gånger förbjudit påståenden i marknadsföring för
”bantningsmedel” som gett intrycket att preparatet ensamt leder till
viktminskning. Ansvaret ligger inte bara på företaget bakom produkten, utan
även på den som publicerar reklamen. År 2003 fälldes utgivarna av ett
kuponghäfte för att ha tagit in vilseledande annonser formulerade på liknande
sätt som Removyl-reklamen.
Mailbox Media är ansvarig utgivare för Sverigehäftet, som
distribueras till 3 150.000 hushåll i Sverige. Över 400 000 personer beställer
något ur varje utskick, enligt företagets egen statistik.
VD Odd Westman känner inte till Healthzones nu kritiserade Removylannons, men
säger:
- Är det så att vi gjort fel kommer det företaget inte få köpa annonsplats av
oss igen.
På hemsidan som vänder sig till
annonsköparna är ny tydliga med att ni ” säger ’nej tack’ till alla former av
oseriösa produkter". Trots det har ni tagit in denna?
- Man kan tycka att vissa saker är självklarheter, men det är inte alltid så
lätt. Men har vi fel i våra rutiner ska vi givetvis korrigera dem.
På Konsumentverket har man i år fått in ett 30-tal anmälningar mot Healthzones
produkter. Bland dessa finns bantningsplåstret Cellu-Diet, där användaren
påstås gå ner minst 10 kilo fett och celluliter på fyra veckor. Företaget hade enligt anmälarna bland
annat levererat varor utan att någon beställning gjort, lockat med en gratis
resa till Venedig, och vissa har haft problem att säga upp abonnemanget på
produkterna.
Konsumentverket öppnade i maj ett tillsynsärende mot Healthzone, vars adress är
en postbox i Malmö. Henrik
Örnstedt är jurist på Konsumentverket:
– Vi har skrivit i flera vändor till Healthzone. De har svarat och sagt att de
ska rätta till det som är fel i marknadsföringen för Cellu-Diet. Flera saker
kvarstår dock, och vi har inte fått något svar på den sista skrivelsen.
Samtidigt har Healthzone fortsatt marknadsföra andra produkter, som
Thermo-Active patch – ”Du kommer att gå ned all din övervikt” och Removyl.
Hans
Lundin, presschef på Konsumentverket, förklarar varför Konsumentverket inte kan
gå ut och varna för produkterna:
- Vi står under förvaltningslagen och måste följa en likabehandlingsprincip.
Varje bolag måste få en möjlighet att inkomma med vetenskapliga bevis för sin
marknadsföring. Vi kan inte agera på något annat sätt.
Svart te har högre koffeinhalt än många andra teer, och den uppiggande effekten är en av anledningarna till att det gör sig extra bra på morgonen. Men se till att välja rätt – det är stor skillnad på både smak och kvalitet, och priset varierar enormt.