Konsumentverket får in många klagomål som riktar sig mot uppsökande försäljning via telefon eller ute på gatan. I många fall handlar det om försäljning av el. Därför har myndigheten i samarbete med Svensk Energi tagit fram nya riktlinjer för den här typen av försäljning.
– Genom överenskommelsen tydliggörs vilka regler som gäller vid uppsökande försäljning. Vi hoppas att det ska leda till minskade problem för konsumenterna, säger Magnus Karpe som är jurist på Konsumentverket i en kommentar.
På Elrådgivningsbyrån har man mycket erfarenhet av vilka problem som kan uppstå. I värsta fall hamnar kunderna i en situation med dubbla avtal där de kan bli skadeståndsskyldiga i stället för billig el.
– Vi välkomnar verkligen den nya överenskommelsen. Den är nödvändig för att lyfta den här typen av försäljning till en seriös nivå. Kunderna ska bli rätt behandlade och få all nödvändig information, till exempel om rätten att ångra sitt avtal, säger Elrådgivningsbyråns vd Bo Hesselgren.