Telesupport på dubbla stolar

Telesupport på dubbla stolar

Supporten på ditt telebolag ska inte bara hjälpa – de har också ett säljuppdrag. Ju bättre försäljning, desto större belöning. – Det gäller att ha garden uppe, säger Rickard Faivre på Konsumentverket.

Mattias Boström Publicerad: 22 feb, 2010
Läs senare

Har du upplevt att samtalet till bredbandssupporten slutade med ett erbjudande om ett nytt abonnemang?  Det finns en förklaring. Supportavdelningen på många telekombolag har också ett säljuppdrag.


Testfakta har talat Johan, som var provanställd på Com Hem för att jobba med teknisk support. Men det gick inte som han hade tänkt sig. I stället för att göra sitt bästa för att hjälpa kunderna, uppmanades han av cheferna att rappa på samtalen och sälja.


– Jag tyckte det handlade mer om att sälja än att hjälpa. Det fanns till och med tävlingar med pris till den som lyckades sälja mest. Det kändes märkligt, eftersom vi skulle jobba med teknisk support, säger han.



Telekombolagen skyltar inte med att supportavdelningen sitter på dubbla stolar. Krister Tånneryd, chef för drift och kundservice på Com Hem, tycker heller inte att det är konstigt att dela ut priser till de i supporten som säljer bäst.


– Det förekommer säljtävlingar i hela branschen. Om du har någon på supporten som dessutom säljer, så är det väl jättebra? Dessutom är säljmålen för supportpersonalen låga, säger han.


Någon risk för att dubbla roller skulle leda till kontraproduktivtiet, det vill säga att supporten strävar efter priser i stället för att hjälpa, ser han inte.  


– Jag tycker snarare att det vore kontraproduktivt om supporten inte fick provision om de lyckas sälja något.


Och att helt enkelt låta supporten skicka vidare ärendet till säljare är ett sämre alternativ, anser han.


– Det blir för dyrt och kostnadsineffektivt.


Supporten skickar ju vidare ärenden när det gäller uppsägning av abonnemang…


– Det finns en större mängd kontroller vid uppsägning. Bindningstider, eventuell flytt eller överlåtelse av abonnemang och så vidare.



Att jobba på det här sättet är inte ovanligt bland telekomföretagen. Många har samma upplägg vad gäller sälj och support. Hans G Bengtsson, informationschef på Telia, säger att det förs interna diskussioner angående ämnet.


– Jag förstår resonemanget, och man kan ha många synpunkter på det här. Vi försöker att inte överdriva trycket att sälja på supportpersonalen. Vi jobbar också mycket internt för att hitta en bra balans mellan de olika områdena, säger han.



Det finns inget regelverk som hindrar supporten från att sälja. Det saknas till och med bestämmelser för hur en support ska se ut. Operatörerna är inte ens skyldiga att ge telefonsupport. Alltså kan en konsument som ringer för att få hjälp i stället relativt enkelt bli ett potentiellt försäljningsobjekt för supporten.


Rickard Faivre, jurist på Konsumentverket, har själv råkat ut för fenomenet.


– Det är ju inte bra reklam för företaget, men det är inget otillbörligt. Jag har råkat ut för det själv. Mitt internet och tv lade ner och jag ringde Com Hem. Det första tjejen i supporten sa var: ”Vi har ett erbjudande med tre för två nu, med ip-telefoni.” Det gäller för konsumenten att ha garden uppe mot försäljning när man ringer för att få hjälp, säger han.  



För Johans del blev kontakten med Com Hem kortvarig. Han fick inte förlängt efter sin provanställning på tre månader.


– Jag gav nog för bra service för att få vara kvar.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa valet för semestern - tufft test av resväskor

Handtag som går av och hjul som går sönder – en trasig resväska kan verkligen förstöra semesterstämningen. Testfakta har testat 9 olika modeller av mellanstora resväskor och resultatet överraskar. Bäst i test blir Rusta, som också är en av testets billigaste resväskor.

Laboratorietest

Bubblare vinner över färdig cola

Sockerfri colaläsk är den absolut vanligaste typen av läsk i Sverige, över 341 miljoner liter såldes förra året. Testfakta har genomfört ett stort smaktest av sju olika sorters färdigköpt sockerfri colaläsk och en hemmakolsyrad, och resultatet överraskade.

Laboratorietest

En pergola för alla väder

En pergola ska klara av både sol, regn, snö och vind och pryda sin plats i trädgården under många år – men alla gör det inte lika bra. I Testfaktas stenhårda laboratorietest vinner Pergolux slitagetåliga modell tack vare en stabil konstruktion.

Laboratorietest

Dyrt plut för fyllig trut – med vissa risker

Många vill maxa plutet på läpparna och då är lip plumpers ett mindre invasivt sätt än fillers. Men hur fungerar de, och kan de vara skadliga? Flera produkter innehåller också allergena ämnen utan att det redovisas på förpackningen, något som kan ge livslång kontaktallergi.

Laboratorietest

Vassast i trädgården - 8 sekatörer i test

Oavsett om du är proffs i parken eller hobbyodlare hemma så är sekatören ett av trädgårdens viktigaste verktyg. Men kvalitetsverktyg kostar ofta en hel del, och de bästa sekatörerna ligger högre i pris än genomsnittet. Vinnaren i Testfaktas laboratorietest av sekatörer blir Fiskars som har utmärkt skärprestanda och är mycket ergonomisk för många timmar i trädgårdslandet.

Allergena parfymämnen

Parfymämnen är bland de vanligaste orsakerna till kontaktallergi. EU har identifierat 26 allergena parfymämnen som måste anges i kosmetiska produkter om de förekommer över viss halt.

Laboratorietest

Så många lingon är det i burken

Rårörda lingon är precis vad namnet antyder – färska lingon som varsamt blandats med socker, utan tillsatser och utan uppvärmning. Men hur står sig butikernas burkar mot den traditionella metoden? Är det verkligen rårörda lingon, eller snarare vanlig sylt? Testfaktas test avslöjar stora skillnader mellan olika fabrikat
Laboratorietest

Te i påse – stora skillnader i kvalitet och pris

Svart te har högre koffeinhalt än många andra teer, och den uppiggande effekten är en av anledningarna till att det gör sig extra bra på morgonen. Men se till att välja rätt – det är stor skillnad på både smak och kvalitet, och priset varierar enormt.

Laboratorietest

Bästa bindan innehåller också mycket förnybart material

Tunn, torr och läckagefri ­är målet när tillverkarna utvecklar bindor. Men det är stora skillnader i prestanda mellan olika fabrikat visar Testfaktas stora laboratorietest av sanitetsbindor på den svenska marknaden. Flera av bindorna innehåller också stora mängder fossilbaserat material, trots att alternativ finns.

Håll dig på fötterna i vinter

När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.