Automatiska avtalsförlängningar används i en rad olika branscher – från telefoni och bredband till dejtingsajter och försäljning av kosttillskott. För konsumenten är problemet dock detsamma. Man tecknar ett förmånligt avtal för en tidsbegränsad period. Och säger man inte ifrån själv vid avtalstidens slut blir man bunden för en ny avtalsperiod eller ett tillsvidareavtal. I vissa fall binds kunden upp under ett helt år utan att kunna säga upp avtalet.
Konsumentverket vill nu ha hårdare lagregleringar. I ett pressmeddelande skriver myndigheten att konsumenten själv ska kunna bestämma om hon eller han vill ingå ett avtal – inte att det sker genom att man glömmer att säga ifrån. KO, Konsumentombudsmannen, har genom att driva flera fall till domstol försökt få fram en rättspraxis på området. Men eftersom detta inte givit något resultat vänder man sig nu till regeringen och kräver en ny lagstiftning. Konsumentverket vill ge konsumenten rätt att alltid kunna säga upp det förlängda avtalet med en månadsuppsägningstid.