Datainspektionen har granskat hur Färdtjänsten i Göteborg hanterar personuppgifter i handläggningen av sina resenärer. Granskningen visar att handlingar som kan vara mycket känsliga sparas trots att de inte behövs för ärendet. Enligt myndigheten rör det sig ofta om mycket integritetskänslig information som till exempel intyg från läkare och kuratorer.
- En grundläggande regel i personuppgiftslagen är att man aldrig ska hantera fler personuppgifter än nödvändigt. Här brister Färdtjänsten, säger Ulrika Harnesk som lett Datainspektionens granskning.
Enligt Färdtjänstnämnden i Göteborg sparas informationen på grund av krav i arkivlagen.
- Men arkivlagens bestämmelser ger inte en myndighet rätt att fortlöpande lagra stora mängder integritetskänsliga uppgifter i det verksamhetssystem som används i den dagliga verksamheten.
Datainspektionen kräver att all information som inte behövs för den dagliga handläggningen tas bort ur verksamhetssystemet och arkiveras vid sidan om.