– Jag tycker att det är fel att kränka hel grupp av människor. Annonsen har en negativ klang, den säger att alla som heter Jonny eller Ronny är raggare och puckon som inte begriper sig på kostcirkeln, tycker Jonny, som bor i Helsingborg.
Han är femtiotalist, och precis som många andra män ur efterkrigsgenerationen fick han ett så kallat y-namn. Han uppskattar inte alls Sibyllas annons.
– Det är klart att jag kan se den humoristiska sidan, men jag tycker att det är över gränsen. En anmälan kommer man säkert ingen vart med, det finns väl inget lagrum, men jag tycker att det är viktigt att markera, säger Jonny, som kontaktade Konsumentverket med sina synpunkter på annonsen.
Från Konsumentverkets sida är dock den här formen av "etisk diskriminering" inte ett prioriterat område och man råder Jonny att kontakta Marknadsetiska rådet istället.
Men Jonny har redan gått på källan - Sibylla.
– Jag ringde och pratade med dem och de var ledsna att jag tagit på det viset och menade att det var humor, men jag tycker inte man ska hänga ut människor på det viset, säger Jonny.
Så det blir inget raggarmeal för dig?
– Jag äter ju korv, säger Jonny och skrattar, men jag äter morötter och sallad också.
Dennis Sundberg är marknadschef på Sibylla och han beklagar att Jonny tagit illa vid sig, men han tycker inte att man kan associera pucko till ett enskilt namn.
– Det här är en nostalgikampanj eftersom Sibylla fylla 75 år, och motorburen ungdom har varit en trogen gäst i Sibyllaköket. Motorburen ungdom hade sin storhetstid innan hamburgerrestaurangerna gjorde sitt intåg och då var pucko väldigt populärt. Syftet med kampanjen är att man ska dra på mungipan, säger Dennis Sundberg.