– Jag gillade dem inte alls, och brydde mig inte om det där. Men efter ett par månader kom det ytterligare två trosor till plus en burk omega-3-tabletter samt ett inbetalningskort. Det stod att jag var medlem och att jag i fortsättningen skulle få två par trosor varannan månad, säger Silva Brising.ource="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2009/2/9/124608.jpg"/>
Hon försökte komma i kontakt med företaget, men det visade sig vara mycket svårt. Hon får inte svar på sina mejl och kan därför inte säga upp det "avtal" som Divine anser att hon ingått.
– Deras affärsidé verkar vara att skrämma folk med inkassokrav för att man ska betala. Men jag blir inte så lätt skrämd av sådant här skräp.
Silva Brising är långt ifrån ensam. På Konsumentverket rasar det in anmälningar mot företaget. Samtliga anmälare har identiska historier att berätta. Många är rädda för inkassokrav, och i förlängningen betalningsanmärkning hos kronofogden. Enligt Åke Lundholm på Kronofogdemyndigheten är det viktigt att man redan från början hanterar situationen på rätt sätt.
– Det är viktigt att bestrida alla fakturor . Man kan skriva "Jag bestrider denna faktura. Vi har inte ingått ett avtal" på den och skicka till företaget. Dessutom ska man spara en kopia av alla dokumentet. Man kan få rätt i efterhand mot kronofogden, men det kan vara väldigt bökigt, säger han.
Men vad händer då om man inte bestrider och till slut får ett betalningsföreläggande från kronofogden? Enligt Åke Lundholm måste man då bestrida även föreläggandet. Då skickar kronofogden tillbaka ansökan och därefter är det upp till företaget att ta saken vidare till tingsrätten och bevisa att det finns ett giltigt avtal.
– Ett företag måste ha på fötterna att det finns ett avtal. Jag har svårt att tro att tingsrätten skulle döma till företagets fördel om det inte finns ett dokumenterat avtal.
Även Konsumentverket är medvetet om problemen med Divine och liknande företag. Christine Holst, jurist på Konsumentverket, jobbar just nu med att kartlägga företaget, som är registrerat i Holland.
– Vi har fått en ström av anmälningar mot Divine, som helt klart bryter mot marknadsföringslagen. Man får inte skicka en faktura tillsammans med en vara och på så sätt ge intryck av att kunden har beställt den. Det är förbjudet. Vi har nu förhoppningar om att jobba tillsammans med det holländska konsumentverket för att gå till botten med det här, säger hon.