Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att företagets agerande stred mot lagen och företräder därför paret i tingsrätten.
Målet mot lågprisflygbolaget anses principiellt viktigt, eftersom det saknas prejudikat, alltså tidigare vägledande avgjorda mål, på området. Dessutom har många andra resenärer drabbats av samma sak.
Men förhandlingarna mot lågprisflygbolaget, som inleddes i Nyköpings tingsrätt under tisdagen, fick ett abrupt slut. En anställd på Ryanair skulle förhöras men det uppstod tolksvårigheter när flygtermer skulle översättas. Därför har nu förhandlingarna skjutits upp till den 4 februari nästa år.
Även ARN har riktat kritik mot att Ryanair inte ger tillräckligt med ersättning vid inställda flyg. I hela 35 fall har nämnden gett konsumenter rätt mot flygbolaget, oftast gäller det ersättning vid försenade eller inställda flygningar. Men Ryanair har bara gått på ARN:s rekommendation i nio av fallen.