– Jag trodde hon gått in och köpt någonting utan att jag visste om det, men sen när jag tittade på det och pratade med henne så insåg jag att hon blivit lurad. Jag tycker det är så oförskämt, det är så fult gjort, säger mamma Petra Ericson till Nyhetskanalen.
Dessutom hade Annemo Ericson helt ovetandes startat ett sms-abonnemag hos det holländska företaget. Och det var inte helt lätt att via telefon avsluta det. Men hon är inte ensam om att ha drabbats av Wixawin. Hela 71 anmälningar mot Wixawin har lämnats in till Konsumentverket, och 32 mot det liknande företaget Celldorado.
– Deras marknadsföring är vilseledande, eftersom det inte tydligt framgår att det är en prenumerationstjänst. Vi har också kommit fram till att det finns oklarheter kring avtalsbindning, vissa konsumenter hävdar att de aldrig varit i kontakt med företaget innan det första sms:et kom. Många unga har drabbats utan att det tagits in något samtycke från föräldrarna, säger Cecilia Norlander, Konsumentverket till Nyhetskanalen.