När Helen Larsson fick brev om att klädföretaget Zalando begärt en kreditupplysning på henne blev hon misstänksam.
– Men när jag kontaktade företaget kunde de inte se att någon beställning gjorts med mina personuppgifter, och det hela avfärdades som ett misstag, säger hon.
Tre månader senare damp ett inkassokrav på 2300 kronor ner i brevlådan. Varorna var redan uthämtade av en annan person, i en annan stad.
– Någon har beställt varor mot faktura med mitt personnummer men i ett annat namn. Och uppenbarligen har ingen kollat att namn och personnummer stämmer överens. Det gör mig otroligt arg, säger Helen Larsson.
Testfakta har den senaste tiden talat med flera personer som varit med om liknande saker kopplade till just Zalandos nätbutik. På polisen bekräftar man också att man kontinuerligt får in anmälningar som gäller bedrägerier via Zalandos hemsida.
– Vi ser ett relativt stort inflöde av anmälningar från konsumenter som drabbas, säger Mattias Falkbåge vid polisens nationella bedrägercenter, NBC.
Någon exakt siffra på hur många fall som rör företaget kan dock inte Mattias Falkbåge uppge. I polisens datorsystem kan man inte söka på vilken nätbutik som använts i olika fall. Totalt anmäldes cirka 150 000 bedrägerier förra året och av de handlade runt 67 000 fall om id-intrång, där någon utnyttjar en annan persons uppgifter för att till exempel köpa varor.
– Bland internethandlarna varierar det hur mycket tid man lägger på att säkra vem kunden verkligen är. Man måste ha ett system för att göra id-kontroller och synka namn, personnummer och adresser. För ett företag som Zalando som verkar i många olika länder är det en större utmaning att få till det, något som kan utnyttjas av bedragare, säger Mattias Falkbåge.
Enligt Zalando själva är inte bedrägerier som utförs via deras nätbutik något stort problem.
– Vi är en stor återförsäljare och det kan därför vara fler fall kopplade till oss än till andra spelare på marknaden. Men på det hela taget är antalet bedrägerier mycket lågt. Vi hanterar de fall som är och förbättrar hela tiden vårt säkerhetssystem, svarar Matteo Bovio, kommunikationsansvarig på Zalando, i ett mejl till Testfakta.
Att blockera sina personuppgifter på zalando.se för att förhindra att ens namn eller id-nummer utnyttjas för att beställa varor går inte.
– Det är inget vi erbjuder än, men vi tittar på det som en möjlig framtida förbättring.
Helen Larsson har polisanmält händelsen och bestridit fakturan. Hon slapp betala för varorna och inkassokravet drogs tillbaka. För att förhindra att fler varor beställs eller att hennes personnummer utnyttjas på andra sätt har hon spärrat sina uppgifter hos en rad svenska kreditupplysningsföretag, något som nu försvårar många köp som hon själv vill göra.
– Jag känner mig inte orolig längre, men väldigt begränsad – och arg. Att hindra att ens personuppgifter används för köp i en nätbutik när man själv begär det tycker jag är det minsta ett företag kan göra.