Vilket stöd du får som konsument är i dag beroende på var du bor. Medan vissa kommuner lägger mycket kraft och resurser på konsumentvägledning saknar andra stöd helt och hållet. Därför tillsatte regeringen en utredningen "Framtidens konsumentstöd" som presenterades i går.
Utredningen föreslår att Konsumentverket får i uppgift att bygga upp en nationell konsumentvägledning för alla medborgare. Vägledningen ska bland annat innehålla en internettjänst och ett riktstäckande telefonnumer dit man kan mejla och ringa oberoende av var man bor i landet.
- Dagens stöd till konsumenter är okänt, ojämlikt, orättvist och otydligt. 33 kommuner saknar konsumentvägledning vilket innebär att fler än 600 000 står utan stöd. Det är oacceptabelt. Nu går utredningen ut på remiss, därefter kommer regeringen med ett förslag till ny politik på området, sa konsumentminister Birgitta Ohlsson i en kommentar till utredningen.
Men nu får förslaget kritik. Sveriges konsumenters ordförande Örjan Brinkman har själv suttit med som expert i utredningen.
– Det här kommer att leda till en utarmning av konsumentvägledningen ute i kommunerna och att den uppsökande verksamheten försvinner. Konsumentstöd handlar inte bara om att man kan ringa och få hjälp i en konkret fråga. Minst lika viktigt är den verksamhet som förs ute i kommunerna där man till exempel är ute och besöker skolor eller andra grupper i samhället, säger han till Testfakta.
Örjan Brinkman är i grunden positiv till en nationell tjänst som du kan få hjälp av oberoende av vad du bor. Men han anser att den ska utgå från kommunerna och inte byggas upp av Konsumentverket.
– Det finns många bra exempel på väl fungerande verksamhet ute kommunerna. Varför slå undan benen för dem i stället för att använda det kunnande som finns. Risken med det här förslaget är att kommunerna helt enkelt hänvisar till den nationella verksamheten och lägger ner sin egen, säger han.