Den 1 november infördes ett nytt märkningssystem för bildäck inom Europa. På samma sätt som vitvaror delas in i olika energiklasser graderas däcken utifrån hur energieffektiva de här, hur bra de presterar på vått underlag samt hur mycket buller de ger ifrån sig.
– Tanken är att få fokus på bränsleanvändningen när det gäller bil- buss- och lastbilstrafiken. Samtidigt blir det här en bra hjälp för konsumenterna som får en objektiv information om hur väl ett visst däck presterar i jämförelse med andra, säger Anders Hallberg på Energimyndigheten, tillsynsmyndighet för den nya däckmärkningen.
Däckens energieffektivitet klassificeras på en skala från A till G, där A är bäst. Bedömningen bygger på tester av däckens rullmotstånd – ju mindre rullmotstånd desto mindre bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Den enskilde bilägaren kan alltså både spara miljö och pengar genom att välja rätt däck.
– Vi räknar med att man kan spara upp till fem procent i bensinkostnader genom att välja A-klassade däck jämfört med G-klassade. Men det är möjligt att det handlar om ännu mer, säger Anders Hallberg.
Även däckets grepp på vått underlag graderas från A till G. Här räknar man med att en bil med enbart A-klassade däck kan få upp till 30 procents kortare bromssträcka än en bil med G-klassade däck. Bullernivån bedöms enligt en skala med en, två och tre vågor, där en våg motsvarar lägst ljudnivå.
En förhoppning med den nya märkningen är att den ska få
tillverkarna att göra bättre däck. Ett bildäck är alltid en kompromiss där
miljö och säkerhet står i ett slags motsatsförhållande till varandra. Hög
friktion ger till exempel bra väglag, men större bränsleförbrukning.
– Vi hoppas att märkningen ska driva på den tekniska utvecklingen på samma sätt
som den gjort i vitvarubranschen. Redan i dag finns däcktillverkare som säger
att de har däck med både A i väggrepp på vått underlag och energieffektivitet, men
det handlar om konceptdäck som fortfarande är på experimentstadiet, säger
Anders Hallberg.
Inom däckbranschen är man positiva till den nya märkningen, enligt Anders Hallberg. Men alla är inte lika nöjda. Enligt Motormännens Riksförbund är det bra att energiförbrukningen lyfts fram. Men organisationen tycker att märkningen är förvirrande och att det är för lite fokus på säkerheten. Risken är att konsumenter förblindas av ett däck är tystgående och miljövänligt och glömmer bort trafiksäkerheten, anser man.
Ett annat problem är att nordiska vinterdäck bedöms på samma
sätt som de europeiska trots att de är specialutvecklade för nordiska
väderleksförhållanden. Dubbdäck finns inte med alls i systemet.
– Det är inte bra om folk köper europeiska vinterdäck för att de får bra
omdömen i märkningen i stället för nordiska vinterdäck eller dubbdäck som vi
vet är mycket trafiksäkrare på halt väglag, säger Milos Kosijer, tekniker på
Motormännen.
– Märkningen ger bra information om energiförbrukningen, men jag råder
konsumenter att fortsätta läsa motortidningarnas däcktester. Det gäller
särskilt när man ska köpa nya vinterdäck.
På Energimyndigheten är man medvetna om bristerna, och säger att man hoppas
kunna komplettera med en särskild nordisk märkning för is och snö.
– Så fort vi har hittat metoder för hur testet ska gå till kommer vi att
föreslå en sådan komplettering. Fram till dess måste konsumenter hitta
kompletterande information om vinterdäck på annat håll, säger Anders Hallberg.
Men det är inte bara innehållet i märkningen som har fått
kritik, utan även testmetoderna. Daniel Bott, testledare för det tyska
testinstitutet Adac:s däcktester som publiceras i konsumentmagasin över hela
Europa, är mycket skeptisk. Enligt honom kan däck prestera olika beroende på de
yttre förhållandena som testet sker under.
– Även om EU har gett en vägledning om vilka testbanor tillverkarna måste
använda, så är reglerna tillräckligt vaga för att producenter som ligger på
gränsen mellan två betyg medvetet kan välja vissa banor för att på så sätt få
bättre poäng än de skulle ha fått på andra banor, säger han till den danska
konsumentsajten Taenk.
Anders Hallberg på Energimyndigheten har inte hört talas om kritiken, men håller med om att det kan finnas en viss mätosäkerhet i testmetoden.
– Visar det sig att det finns kryphål så får man täppa till det och definiera hårdare hur provningarna ska gå till. Det kommer också finnas en marknadskontroll där vi begär in underlag från tillverkarna. Och finns det misstankar om att något inte är som det ska så kan vi även göra egna tester av enskilda däck, säger han.