Konsumenten står alltid i fokus

Konsumenten står alltid i fokus

Det började med ett test av solkrämer 2001. Sju stora nordiska dagstidningar, däribland Dagens Nyheter, Verdens Gang och Sydsvenskan, såg en potential i ett vetenskapligt material med en redaktionell kostym. Därmed var nyhetsbyrån Testfakta född.

Tillsammans med laboratoriet tog man också fram ett helt nytt sätt att testa solkrämer.

– Tidigare hade testarna utförts på människor. Vi tog fram en metod där man istället testade på ett neutralt underlag, silikon, vilket gjorde det möjligt att isolera och på ett rättvist sätt mäta och jämföra den UV-skyddande faktorn, berättar Bengt Vernberg, Testfaktas grundare.

Filosofin i Testfaktas verksamhet är att i alla sammanhang vända sig till konsumenterna, dels genom att upplysa, dels genom att påverka tillverkarens produktutveckling.

– Konsumentjournalistiken blir allt viktigare, både som instrumentellt verktyg och som granskare av tillverkarna, i takt med att utbudet av produkter ökar. Testerna hjälper konsumenterna att fatta rätt beslut, säger Bengt Vernberg.

Konsumenterna ställer också betydligt större krav på tillverkarna idag jämfört med för bara några år sedan, understryker han.

– De är i dag både mer medvetna och pålästa. Därför måste också tillverkarna bli mer transparanta och lyssna mer på konsumenterna. Ett trovärdigt test av en fristående part blir ett oerhört viktigt tillskott till kommunikationen med kunden.

Nätverket av laboratorier, som byggts upp under flera års tid, ger Testfakta en unik position. Testfaktas verksamheter har utvecklats och uppmärksammats mycket väl de senaste åren. Ambitionen är inte bara att samla Europas ledande laboratoriekompetens under ett gemensamt varumärke, utan även att expandera verksamheten till flera europeiska marknader.

Om Testfakta

Testfakta är ett oberoende test- och researchföretag specialiserat på laboratorietest och utvärdering av konsumentprodukter.

Testfaktas verksamhet består av tre delar:

Testfakta Editorial

Testfakta driver konsumentsidan testfakta.se, som riktar sig till nordiska konsumenter. Här publiceras resultaten från våra tester samt guider och artiklar. Allt innehåll på konsumentsidan är gratis för läsaren.

Nyhetsbyrån Testfakta är Nordens ledande nyhetsbyrå på konsumentområdet. Sedan 2001 har vi försett medier med kvalificerad konsumentjournalistik baserad på laboratorietester av konsumentprodukter.

Testfakta Research

Testfakta testar även produkter på uppdrag av tillverkare och återförsäljare. Uppdragsverksamheten är skild från nyhetsbyrån och konsumentsidan, både organisatoriskt och bolagsmässigt.

Skillnaden mellan uppdragstesterna och vår ordinarie testverksamhet är att produktionskostnaden betalas av uppdragsgivaren och inte som annars av testfakta.se eller Nyhetsbyrån Testfaktas kunder.

Testfakta Bio-based

Testfakta driver också Bio-based, en frivillig certifiering och märkning av biobaserade produkter. För att certifieras ska produkten ha en hög andel förnybara råvaror. Syftet med märkningen är att underlätta för konsumenten att göra hållbara val.

Utgångspunkten för alla tre verksamheter är att som oberoende part visa på relevanta och för konsumenten viktiga skillnader mellan olika produkter.