Fakturor för tjänster som inte beställts, räkningar till minderåriga och betalningskrav för saker som sett ut att vara gratis. Varje dag kommer nya rapporter in från konsumenter som fått problem med bilvärderingstjänster på nätet. Mellan januari och mitten av december 2015 tog Konsumentverket, Konsument Europa och Hallå konsument tillsammans emot över 1500 anmälningar.
– Drygt tio procent av anmälningarna till oss handlar om de här problemen så det är helt klart en av de största frågorna, säger Hans-Christian Walderstedt, jurist på Konsument Europa.
En klar majoritet av anmälningarna rör sajterna carprice.se och autopriser.net. Företagen som är baserade i Estland marknadsför sig flitigt mot svenska konsumenter på bland annat Facebook, och enligt anmälarna har det inte framgått något pris. Det finns också liknande tjänster som verkligen är gratis, vilket gör att många misstar sig.
Men läser man noga på företagens webbplatser eller i avtalen ser man att just de här tjänsterna kostar runt 90 Euro. Och för varje påminnelse som sedan skickas ut ökar kostnaden. Hans-Christian Walderstedt har varit i kontakt med en konsument som fått krav på närmare 500 Euro.
Problemet med bilvärderingstjänster är långt ifrån nytt. 2008 stämde Konsumentombudsmannen ett liknande företag i Marknadsdomstolen och fick rätt. Sajterna som nu är aktuella har figurerat i anmälningarna sedan 2014.
– Att de här företagen finns i Estland gör det svårare för Konsumentverket att agera. Rättsligt är det också otydligt vad man ska gå på, eftersom informationen på sidorna hela tiden ändras, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.
Om man inte betalar räkningen för bilvärderingen direkt kommer ofta kraven snabbt från ett inkassobolag. På Konsument Europa märker man att det skrämmer många konsumenter.
– Många likställer felaktigt inkasso med betalningsanmärkning, men man ska komma ihåg att det inte alls är samma sak. Man åker inte på en betalningsanmärkning direkt för att räkningen gått till inkasso, säger Hans-Christian Walderstedt.
Rådet till den som beställt en bilvärdering i tron om att den varit gratis är att använda sig av sin ångerrätt och sedan bestrida betalningskraven, både till inkassobolaget och företaget som sålt tjänsten. Vill företaget fortsätta driva ärendet måste det ta det till domstol för prövning. Men där är det upp till företaget att bevisa att konsumenten köpt tjänsten och att denne fått nödvändig information.
– Trots att de här företagen ofta använder ett mycket hotfullt språk och gärna skräms med att konsumenten kommer få betala advokat- och rättegångskostnader så känner jag inte till något fall där de faktiskt har drivit ärendet vidare till domstol, säger Hans–Christian Walderstedt.
Testfakta har sökt carprice.se och autopriser.net för en kommentar men inte fått något svar.