Så tjänar företagen på öppet köp

Så tjänar företagen på öppet köp

Att erbjuda öppet köp är inget måste för butiker, trots det blir returvillkoren allt generösare. Men det handlar inte bara om ökad service, utan också om att vi ska handla mer. – Jag har en misstanke om att konsumenter begår systematiska misstag när det gäller öppet köp, säger ekonomiforskaren Robert Östling.

Emelie Isacsson
Emelie Isacsson Publicerad: 3 Maj, 2013
Läs senare

Att handla på öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka varan inom en viss tid. Hos vissa butiker måste du lämna tillbaka varan inom några dagar, medan andra låter dig ta hem varan och känna och klämma på den betydligt längre.

Elgigantens varor får du använda i en månad innan du lämnar tillbaka dem. Ikea har länge erbjudit 90 dagars öppet köp och Clas Ohlson förlängde i höstas sina öppet köp-villkor från 30 dagar till 90 dagar.
– Om kunden ångrar sig och vill lämna tillbaka varan ska det inte handla om tidsbegränsningar, säger Peter Jelkeby, vice VD på Clas Ohlson.

Enligt företagen handlar det om trygghet och service, men det är inte hela sanningen, menar forskaren Robert Östling.

– Den huvudsakliga funktionen med öppet köp lär vara att sänka köptröskeln. Det finns ofta osäkerhet kring en vara man köper och man blir därför mer benägen att köpa den om man vet att man kan lämna tillbaka varan utan kostnad, säger Robert Östling, forskare vid Institutet för internationell ekonomi vid Stockholms Universitet.

Han tror att det finns en djupare förklaring till att företagen förlänger sina villkor – den så kallade ”besittningseffekten”. Teorierna kring detta fenomen är att konsumenten med varan i sin ägo värderar den högre än vad konsumenten gjorde inför beslutet att köpa varan. Därför känns det svårt att lämna ifrån sig den.

– Jag har en misstanke om att konsumenter begår systematiska misstag när det gäller öppet köp. De inser inte att de kommer värdera varan högre så fort de lagt vantarna på den, säger Robert Östling, som också skrivit rapporten ”Beteendeekonomi och konsumentpolitik” (2009).

Rapporten tar upp uttrycket ”förlustaversion”. Teorin, som otaliga experiment stöder, innebär att människor är mer känsliga för förluster än vinster. Förlusten av att lämna tillbaka en vara upplevs således starkare än vad ”vinsten” av varan gjorde då du köpte den.

Jens Nordfält, forskare vid Institutionen för marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan, är inne på samma linje.

– De flesta människorna vill inte släppa ifrån sig något när de väl fått det. Jag är säker på att företagen inte räknar med att särskilt många kunder kommer att utnyttja den förlängda möjligheten att lämna tillbaka varan, men möjligheten sticker ut som något positivt.

Det finns ingen lag som säger att affärerna måste tillämpa öppet köp. I vissa butiker kan du till och med behöva be om öppet köp och få medgivandet nerskrivet på kvitto. Att Clas Ohlson väljer ett generösare öppet köp-villkor är, enligt Peter Jelkeby, en del av ursprungsidén och grundtänket inom företaget.

– Det handlar om trygghet för kunden. Det är logiskt att ge öppet köp ifall kunden ändrar sig eller är osäker. Det är klart att många kunder blir mer köpbenägna. Trygghet leder på sikt till merköp.

 

Fakta

Köpvillkor

• Öppet köp
Butiken behöver inte tillämpa öppet köp men gör ofta det ändå. Om du är osäker – fråga.
• Bytesrätt
Om butiken inte tillämpar öppet köp kan de erbjuda bytesrätt. Du får inte pengarna tillbaka vid återlämning av varan, utan får istället byta till en annan vara. Ibland ges tillgodokvitto.
Ångerrätt
Ges i 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen. Gäller när du handlar på internet, via postorder eller telefon.
• Reklamation
Om varan är felaktig måste du meddela felet inom ”skälig tid”, vilket alltid är inom två månader. Du har enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt men måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Källa: Konsumentverket

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Bästa valet för semestern - tufft test av resväskor

Handtag som går av och hjul som går sönder – en trasig resväska kan verkligen förstöra semesterstämningen. Testfakta har testat 9 olika modeller av mellanstora resväskor och resultatet överraskar. Bäst i test blir Rusta, som också är en av testets billigaste resväskor.

Laboratorietest

Bubblare vinner över färdig cola

Sockerfri colaläsk är den absolut vanligaste typen av läsk i Sverige, över 341 miljoner liter såldes förra året. Testfakta har genomfört ett stort smaktest av sju olika sorters färdigköpt sockerfri colaläsk och en hemmakolsyrad, och resultatet överraskade.

Laboratorietest

En pergola för alla väder

En pergola ska klara av både sol, regn, snö och vind och pryda sin plats i trädgården under många år – men alla gör det inte lika bra. I Testfaktas stenhårda laboratorietest vinner Pergolux slitagetåliga modell tack vare en stabil konstruktion.

Laboratorietest

Dyrt plut för fyllig trut – med vissa risker

Många vill maxa plutet på läpparna och då är lip plumpers ett mindre invasivt sätt än fillers. Men hur fungerar de, och kan de vara skadliga? Flera produkter innehåller också allergena ämnen utan att det redovisas på förpackningen, något som kan ge livslång kontaktallergi.

Laboratorietest

Vassast i trädgården - 8 sekatörer i test

Oavsett om du är proffs i parken eller hobbyodlare hemma så är sekatören ett av trädgårdens viktigaste verktyg. Men kvalitetsverktyg kostar ofta en hel del, och de bästa sekatörerna ligger högre i pris än genomsnittet. Vinnaren i Testfaktas laboratorietest av sekatörer blir Fiskars som har utmärkt skärprestanda och är mycket ergonomisk för många timmar i trädgårdslandet.

Allergena parfymämnen

Parfymämnen är bland de vanligaste orsakerna till kontaktallergi. EU har identifierat 26 allergena parfymämnen som måste anges i kosmetiska produkter om de förekommer över viss halt.

Laboratorietest

Så många lingon är det i burken

Rårörda lingon är precis vad namnet antyder – färska lingon som varsamt blandats med socker, utan tillsatser och utan uppvärmning. Men hur står sig butikernas burkar mot den traditionella metoden? Är det verkligen rårörda lingon, eller snarare vanlig sylt? Testfaktas test avslöjar stora skillnader mellan olika fabrikat
Laboratorietest

Te i påse – stora skillnader i kvalitet och pris

Svart te har högre koffeinhalt än många andra teer, och den uppiggande effekten är en av anledningarna till att det gör sig extra bra på morgonen. Men se till att välja rätt – det är stor skillnad på både smak och kvalitet, och priset varierar enormt.

Laboratorietest

Bästa bindan innehåller också mycket förnybart material

Tunn, torr och läckagefri ­är målet när tillverkarna utvecklar bindor. Men det är stora skillnader i prestanda mellan olika fabrikat visar Testfaktas stora laboratorietest av sanitetsbindor på den svenska marknaden. Flera av bindorna innehåller också stora mängder fossilbaserat material, trots att alternativ finns.

Håll dig på fötterna i vinter

När trottoarer och vägbanor täcks av hård snö och is ökar risken markant för att ramla olyckligt och skada sig. Med halkskydd på skorna i form av broddar minskar risken för att falla på en isfläck. Vi testar åtta broddar för användning i stadsmiljö och korar en vinnare som ger bäst fäste i is och snö.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.