Det var i juni förra året som han lämnade in sin Volkswagen Passat från 2004 för service och byte av kamrem. Men när servicen var klar förstod han att något var fel.
– Bilen gick dåligt och det var flera varningslampor som lyste, så de fick behålla den för felsökning, säger Håkan Hansson.
Efter att han hämtat bilen blev problemen värre. Han fick bogsera den tillbaka till verkstaden, som då upptäckte ett fel på tändspolarna som byttes.
När varningslamporna återigen började lysa åkte Håkan
Hansson till en annan verkstad, som kunde konstatera att katalysatorn gått
sönder under felsökningen på den första verkstaden. Att byta den skulle kosta
över 8000 kronor. Men på firman där problemen uppstått tänkte man inte hjälpa
Håkan.
– De sa att det inte var deras problem och att de inte
tänkte stå för något.
Håkan Hansson vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som gav honom rätt. Enligt beslutet som ARN fattade i april i år ska Björnstorps Bilverkstad som Håkan anlitat betala 9 575 kronor till Håkan för reparation och felsökning. Men trots att det gått flera månader sedan beslutet kom har Håkan ännu inte fått några pengar.
– Först blev jag jätteglad och lättad. Samtidigt hade jag hela tiden en misstanke om att bilfirman ändå inte tänkte betala. Nu vill jag varna andra för att risken att anlita en mindre verkstad som inte är auktoriserad. Det kan få dyra konsekvenser.
Björnstorps Bilverkstad menar att ARN:s beslut är felaktigt,
och att skadorna inte är deras ansvar.
– Jag tror inte på allmänna reklamationsnämnden, säger en
man på verkstaden som inte vill uppge
sitt namn. Det är skrivbordsnissar som sitter där, de är inte insatta. Och det
här är ju bara en rekommendation.
Ett beslut från ARN är inte tvingande utan just en rekommendation. I de flesta fall följs besluten ändå, eftersom det anses som god sed i näringslivet. Men just motorbranschen hör till de sektorer som ligger i bott när det gäller att rätta sig efter ARN. 2011 följdes 66 procent av besluten. Genomsnittet för alla branscher låg på 71 procent. Sedan 2009 har antalet anmälningar inom motor ökat till ARN – samtidigt som fler och fler av de fällda företagen struntat i att följa besluten.
Per
Johansson, vd för Motorbranschens riksförbund, tycker att siffrorna är
förvånande.
– Våra
medlemsföretag måste följa ARN:s beslut. Rättar man sig inte efter det går
branchorganisationen in och betalar, och sen blir företaget uteslutet, säger
han.
Att många motorföretag ändå inte gör som ARN säger tror han kan bero på att det under senare år dykt upp fler mindre nogräknade aktörer på marknaden som inte följer branschrekommendationen.
– Ett enkelt sätt att undvika dem som konsument är att gå in på vår hemsida och se vilka företag som är medlemmar, säger han.
Om Håkan Hansson vill fortsätta driva sitt ärende gentemot bilverkstaden kan han vända sig till tingsrätten och ansöka om stämning. Fast som många andra konsumenter så har han avstått från att ta tvisten till domstol, av rädsla för att behöva betala skyhöga rättegångskostnader om han förlorar.
Men faktum är att det inte alls behöver bli så dyrt som
många tror.
– Det beror på hur stora belopp tvisten gäller, säger Stefan Wahlberg,
chefredaktör för tidningen Dagens Juridik.
Handlar tvisten om ett belopp på under ett halvt
prisbasbelopp, alltså under 22 000 kronor gäller nämligen reglerna för så
kallade småmål, berättar han. Då har parterna normalt bara rätt till en timmes
juridisk rådgivning.
– Det är i så fall den timmen på runt 2000 kronor man riskerar att behöva
betala för motparten om man förlorar, plus ungefär fem hundra kronor för
stämningsansökan, säger Stefan Wahlberg.
Till det tillkommer förstås kostnader för egen juridisk
hjälp. Och även om man fått rätt i ARN så är det inte säkert att tingsrätten
kommer göra samma bedömning.
– Man ska nog se ARN:s beslut som en fingervisning att man inte är fel
ute, men det är långt ifrån någon garanti.